Jangan Lepaskan Kalau Bakal Isteri Kamu Ada 5 Ciri Ini, Selebihnya Biar Istikharah Tentukan Jodohmu.

 

Kata orang semasa bercinta sikap pasangan berbeza. Bila dah berumah tangga, lain pula perangainya. Tapi ada juga wanita yang sebelum dan selepas kahwin tak berubah laku. Semakin mengenalinya, semakin jatuh kasih. Tapi masa bercinta bukan tiket untuk berbuat satu hal yang berlebih-lebihan. Masa ini anda cuma perlu belajar karektor dirinya. Bila ada ciri-ciri ini pada teman wanita anda, cepat-cepatlah lamar jadikan isteri yang sah.



1. Bukan jenis meminta.

Kalau keluar berdua, tak pernah pun dia minta anda belikan emas ke, baju ke, handphone ke. Bermakna dia bukan jenis yang materialistik. Dia memahami diri anda dan menerima kekurangan mahupun kelemahan anda dengan berlapang dada.

2. Bukan jenis degil.

Setiap kali anda memberikan pandangan, dia tidak membantah. Melawan jauh sekali. Jika tidak bersetuju dengan anda dia akan menyatakan dengan luahan yang bijak. Tanpa emosi mahupun mengada-ngada.



3. Bukan jenis mengata.

Sepanjang mengenalinya, dia bukan jenis yang sibukkan hal orang lain. Tidak pernah dia membandingkan kehidupannya dengan sepupu atau saudara mara perempuan yang dekat dengannya. Nak bezakan dirinya dengan kawan-kawan jauh sekali. Itu bermakna dia sangat memahami bahawa kehidupan ini ada bahagian masing-masing. Setiap rezeki orang itu sudah ditentukan oleh Allah.

4. Bukan jenis hipokrit.

Dia tak sesekali menjadi orang lain. Ketika bersama anda, perangainya sama saja ketika dia bersama mak ayah, adik beradik mahupun kawan baiknya. Jika dia jenis yang tegas, itulah karakternya. Jika dia jenis yang manja, bermakna manjalah dia dengan semua orang.

5. Bukan jenis penting diri.

Kalau nak tahu dia penting diri atau tak, tunggu ketika anda sakit atau anda tidak berdaya memenuhi kehendaknya. Adakah dia merentan, merajuk atau memaki hamun. Jika dia bersabar, mencari solusi setiap permasalahan yang berlaku. Bermakna dia wanita yang baik untuk anda. Dia juga perlu menjadi perancang yang baik untuk kehidupan anda berdua.

Karakter ini hanyalah indikasi untuk anda mencari cinta atau pasangan hidup yang baik. selebihnya tanyalah pada Allah. Bagaimana? Caranya sebelum meneruskan perhubungan atau ikatan perkahwinan, lakukanlah solat istikharah sekurang-kurangnya 2 rakaat. Mintalah padaNya agar diberikan tanda adakah si dia wanita paling sesuai untuk anda. Barangkali Allah tidak terus memberikan jawapan, jangan berputus asa. Sebaliknya teruskan lagi solat sampai keputusan itu telah benar-benar bulat.



Cara Solat Istikharah Langkah Demi Langkah.

Ini panduan yang diberikan oleh Saudara Ammar tentang mengerjakan solat Istikharah langkah demi langkah, semoga bermanfaat: Cara Melakukan Solat Sunat Istikharah. Solat Sunat ini adalah satu solat sunat yang dilakukan bagi mendapat petunjuk daripada-Nya mengenai sesuatu perkara yang diragui. Solat Sunat Istikharah dilakukan bagi mendapat jawapan atas persoalan yang bermain di minda seorang Muslim. Disaat mereka mempunyai dua pilihan iaitu pilihan A dan pilihan B. Oleh itu, Solat Sunat Istikharah dapat membantu seseorang Muslim itu mendapat jawapan pasti atas persoalan antara dua pilihan itu. Memilihan pilihan pertama dan harus melepaskan pilihan kedua. Itulah kehidupan di dunia ini, manusia sering diberi pilihan. Di dalam kita memilih pilihan yang diberi adakah pilihan kita itu tepat atau sebaliknya?

Solat Sunat Istikharah merupakan langkah yang terbaik bagi mendapat jawapan di atas persoalan yang bermain di fikiran seseorang Muslim. Ini dapat membantu seseorang Muslim untuk membuat pilihan tepat. Dengan Solat Sunat Istikharah Insyaallah kita akan diberi petunjuk oleh-Nya untuk memilih pilihan yang paling terbaik. Bagaimanakah cara untuk menunaikan Solat Sunat Istikharah?

Cara Melakukan Solat Sunat Istikharah:

Lafaz niat.

Pertama sekali untuk solat adalah lafaz niat. Lafaz niat adalah “Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala”.

(Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala).

Rakaat pertama:

Seterusnya baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun.

Rakaat kedua:

Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas.

Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah

Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”.



Doa Solat Sunat Istikharah (Rumi).

Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.

Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir

Maksudnya:

“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,706 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen