Susah Sangat Nak Tidur Lena Sekarang Ini, Ini Tips Bantu Anda Tidur Ikut Waktu Yang Sesuai

 

Rasanya, sejak perintah kawalan pergerakan (PKP) ini, sudah ramai yang berdepan dengan waktu tidur yang sepatutnya. Ada yang tidur terlalu banyak di siang hari, ada pula yang tidak boleh tidur langsung di malam hari, malah ada juga yang tidur tidak cukup. Waktu tidur semua jadi terbalik dan tidak berlaku seperti yang sepatutnya.

Masa tempoh ini sudah tentu tidak menjadi masalah, tapi yang menjadi masalah bila nanti anda perlu masuk kerja semula. Tentunya, susah nak dapatakan rutin tidur yang normal dan kembali seperti biasa. Sebab itulah, dari awal lagi anda perlu kawal semula perkara ini daripada terus berlanjutan.



Tentu ramai yang tidak tahu apa yang harus anda lakukan bukan?

Mana tidaknya, saat boring dan tidak tahu apa yang dilakukan pada waktu malam tentu bermain game dan menonton drama sehingga pagi sangat membantu anda. Tapi sayangnya ia sangat tidak bagus untuk waktu tidur anda. Jadi apa yang perlu anda lakukan?

Ada beberapa cara untuk anda dapatkan waktu tidur yang normal seperti dulu.

Mendengarkan muzik tenang

Muzik boleh meningkatkan kualiti tidur dengan ketara. Ia juga boleh digunakan untuk meningkatkan gangguan tidur kronik seperti insomnia. Jika muzik bersantai tidak ada, membuat senyap mungkin dapat membantu anda tidur lebih cepat dan meningkatkan tidur tanpa gangguan.



Cuba aromaterapi

Aromaterapi melibatkan penggunaan minyak pati. Aromaterapi biasanya digunakan oleh orang-orang yang mengalami kesukaran tidur, kerana ia dapat membantu bersantai. Di samping itu, nampaknya lavender dan damask rose adalah aroma yang popular dengan kesan positif pada tidur. Penggunaan minyak ini dapat membantu anda merasai aroma santai yang menggalakkan tidur.



Sedikit senaman di waktu pagi

Aktiviti fizikal sering dianggap bermanfaat untuk tidur yang sihat. Senaman boleh meningkatkan kualiti tidur dengan meningkatkan pengeluaran serotonin di otak dan menurunkan kadar cotisol, hormon stres. Namun begitu, saat ini bersenam di luar adalah tidak dibenarkan. Jadi, lakukan senaman ringkas sahaja di dalam rumah turut membantu anda.

Membaca buku

Membaca boleh menjadi aktiviti yang baik untuk membantu anda berehat sebelum tidur. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memahami perbezaan antara bacaan dari buku elektronik dan buku kertas. Buku elektronik memancarkan sejenis cahaya yang boleh mengurangkan rembesan melatonin, menjadikannya lebih sukar bagi seseorang untuk tidur dan menyebabkan dirinya merasa letih pada hari berikutnya. Oleh itu, adalah disarankan untuk membaca buku-buku fiksyen untuk berehat dan menikmati kualiti tidur.

Selamat mencuba!



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 595,750 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen