Saat Bercinta Semuanya Indah, Sampaikan Memuji Pun Berlebihan. Ini Hukum Memuji Orang Secara Berlebihan.

 

Tidak salah nak memuji pasangan atau orang lain, ini kerana pujian hukum asal adalah harus dengan syarat bahawa pujian itu pada perkara yang benar dan tidak mendustakan. Sebab itulah kalau sudah berkahwin, lagi digalakkan untuk memuji pasangan kita sehingga dia tersenyum lebar.

Akan tetapi, jika belum kahwin ini pujian perlu ada hadnya. Bukan pada si dia sahaja, akan tetapi pada orang-orang yang disekeliling anda. Jangan kerana ingin terlalu menjaga hatinya, anda memujinya di hadapan orang ramai dan beri pujian yang melampau-lampau.

Tak salah kalau nak beri pujian kerana ingin naikkan semangatnya, ingin bantu dirinya lebih berkeyakinan malah ingin membuatkan seseorang itu lebih dekat dengan anda. Tetapi, jika pujian yang diberikan itu sehingga hiperbola pula, itu melampau namanya.



Ini kerana, pujian yang diberikan juga boleh mendatangkan fitnah kepada orang yang dipuji serta tidak menyebabkan insan tersebut berasa ‘ujub ataupun bermegah diri.

مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَادِحًا أَخَاهُ لاَ مَحَالَةَ، فَلْيَقُلْ أَحْسِبُ فُلاَنًا، وَاللَّهُ حَسِيبُهُ، وَلاَ أُزَكِّي عَلَى اللَّهِ أَحَدًا أَحْسِبُهُ كَذَا وَكَذَا، إِنْ كَانَ يَعْلَمُ ذَلِكَ مِنْهُ
Maksud: “Siapa sahaja di antara kalian yang tidak boleh, tidak harus memuji saudaranya hendaklah dia mengucapkan: “Aku merasa si fulan (itu yang demikian) dan Allah yang lebih mengetahui secara pasti akan kenyataannya. Dan aku tidak memberikan pujian ini secara pasti. Aku merasa dia begini dan begitu keadaannya.” Jika dia mengetahui dengan yakin tentang diri saudaranya itu (yang dipuji).”
Hadis Riwayat Bukhari (no. 2662)

Ada sebab-sebab yang melarangkan manusia daripada memuji sesama manusia iaitu:

• Memuji secara berlebihan
• Mengakibatkan orang yang dipuji timbul perasaan ujub terhadap diri sendiri
• Pujian yang boleh membawa kepada kebohongan
• Bimbang pujian tersebut boleh menimbulkan fitnah

Jadi, hukum asal memuji seseorang itu adalah harus tetapi ia boleh berubah dan jatuh menjadi haram jika dilakukan secara berlebih-lebihan dan boleh menimbulkan fitnah serta sifat ujub.




Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 631,930 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen