6 Resepi Perkahwinan Bahagia Yang Boleh Anda Praktikkan Di Rumah. Yang Baru Kahwin Kena Cuba Ini.

 

Setelah mendirikan rumahtangga, sudah tentunya impian untuk membina hubungan suami isteri yang bahagia dan romantik sehingga hari tua akan menjadi salah satu matlamat. Namun begitu, perkara ini hanya berlaku semasa awal usia perkahwinan sahaja.

Selepas memiliki anak, masing-masing seolah renggang dengan rutian harian yang begitu sibuk. Maka, di situlah akan mula rasa renggang dan rasa jurang antara hubungan kalian.

Sebab itulah pentingnya, peranan diawal perkahwinan lagi. Bila sudah terbiasa, maka masing-masing akan terasa rindu. Berikut adalah resepi perkahwinan bahagia seringkali menjadi persoalan besar dalam kehidupan suami isteri. Padahal, semua itu boleh diperolehi dengan melakukan perkara yang mudah.



1. Meraikan perkara kecil yang dilakukan berdua

Meraikan semua perkara yang dilakukan bersama adalah salah satu rahsia dalam membuatkan perkahwinan kita kekal bahagia.

Menurut kajian yang dilakukan oleh pakar psikologi di UCLA, perkara sekecil apapun yang terjadi, ia seharusnya dilakukan berdua.

Seperti meraikan kejayaan dalam karier, ia sememangnya satu kebahagiaan kecil yang terjadi dalam hidup kita.

Jangan diabai atau diremehkan. Inilah maksud sebenar dari berkongsi di saat suka dan duka.

Jangan hanya berkongsi hal sedih, tapi kita juga berkongsi kebahagiaan dengan meraikannya bersama. Baru meriah dan gembira rumah tangga bukan?



2. Percintaan yang penuh ghairah

Menurut sebuah kajian terbaru, pasangan yang jarang melakukan hubungan seksual lebih cenderung untuk kurang bahagia.

Meskipun seks bukanlah satu-satunya hal penting dalam perkahwinan, tapi keintiman secara fizikal turut memainkan peranan penting dalam membuatkan satu-satu perkahwinan itu lebih bahagia!

Mereka yang memiliki kesukaran untuk mengendalikan emosi, sering merasa gelisah, atau mengalami emosi negatif seringkali kelihatan lebih tenang dan gembira jika dia mengalami seks rutin dengan pasangannya.

Jadi, jangan “berpuasa” terlalu lama dari hubungan intim dengan pasangan.

3. Saling menghargai satu sama lain

Meskipun ramai orang yang berasa bersyukur atau berterima kasih pada pasangannya, namun mereka masih jarang mengungkapnya dengan kata-kata.

Menurut sebuah kajian, mereka yang merasa dihargai oleh pasangannya atas segala usahanya di dalam rumah tangga akan berasa lebih puas dalam hubungannya. Malah, mereka juga jarang untuk memendam kebencian.

Suami isteri yang boleh menghargai satu sama lain secara senyap mahupun lisan akan memiliki peluang lebih besar untuk mencapai perkahwinan yang bahagia berbanding mereka yang tidak mahu menghargai pasangannya.

Ungkapan pujian pada pasangan akan menciptakan suasana yang lebih baik dalam rumah tangga.

Jadi, jangan ragu untuk mengucapkan terima kasih ataupun memberikan kata-kata pujian pada pasangan anda.



4. Berkompromi

Tips perkahwinan bahagia yang seterusnya adalah anda perlu menjadikan sifat suka mengalah dan bertolak-ansur dengan pasangan sebagai satu habit.

Sentiasa cuba untuk memahami dan berlapang dada adalah salah satu rahsia yang boleh membuatkan rumah tangga anda bahagia.

Pasangan yang menerima kelebihan dan kekurangan satu sama lain juga akan kurang bertengkar ketika berbeza pendapat. Mereka terbukti lebih bahagia.

5. Meletakkan standard yang tinggi

Selama ini, ramai pakar telah menyarankan suami isteri agar tidak meletakkan harapan tinggi pada pasangan.

Namun, kajian terbaru yang mengkaji rahsia perkahwinan bahagia pula menunjukkan perkara yang sebaliknya.

Pasangan yang memiliki harapan dan standard tinggi juga cenderung untuk menerapkan standard tinggi dalam rumah tangganya.

Contohnya, kajian menyatakan pasangan yang memiliki harapan tinggi terhadap romantisme dalam rumah tangga akan diperlakukan dengan lebih baik dan menjadi lebih bahagia.

Ini kerana perilaku mereka sendiri akan meniru harapan yang mereka inginkan. Ia kemudiannya akan menjadi hubungan timbal balik dengan pasangannya! Menarik, bukan?

6. Menghargai setiap kenangan indah yang dilakukan bersama pasangan

Lagi satu tips perkahwinan bahagia adalah selalu mengingati kenangan indah anda berdua.

Jika anda mengingati dan meraikan setiap kenangan indah yang dilakukan bersama, seperti kenangan bulan madu, maka mood anda cenderung untuk menjadi lebih bahagia.

Ia telah terbukti secara ilmiah bahawa pasangan yang meraikan setiap momen indah akan dapat meningkatkan tahap keintiman, komitmen, kepercayaan dan kepuasan dalam perkahwinan.

Seronok juga bila membaca hal-hal seperti menambah baik hubungan dalam rumah tangga bersama pasangan kita. Jom praktikkan bersama di rumah.

Hargai dan jangan ambil mudah tentang kesetiaan serta kasih sayang yang telah dicurahkan oleh pasangan kita.



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 528,003 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen