Hubungan Mendapat Tentangan Ramai Pihak, Antara Tanda Bukan Jodoh Ke?

 

Perkahwinan dan mendirikan rumahtangga sememangnya menjadi salah satu saat yang dinantikan oleh ramai orang. Masa inilah akan kenal erti hidup sebenar dan juga perubahan dalam hidup. Mengajar anda menjadi lebih matang dan kenal erti tanggungjawab.

" Dan berkahwin dengan orang-orang yang ada di antara kamu dan orang-orang yang layak (perkahwinan) dan hamba lelaki kamu dan hamba perempuan kamu. Sekiranya mereka miskin, Allah akan memberi mereka hadiah-hadiah-Nya dan Allah Maha melimpah (pemberian-Nya) dan Yang Maha Mengetahui. "( Surat An-Nur: 32)

Bercinta bertahun-tahun belum tentu sampai ke jinjang pelamin jika mendapat tentangan dari orang sekeliling kita. Walaupun hati sudah sayang, tetapi adakah hubungan seperti ini perlu diteruskan ataupun sebenarnya dia itu bukan jodoh yang selama ini kita tunggu dan nantikan.


Dari segi pertandingan dan cinta menurut Islam Allah SWT telah memberikan tanda bahawa orang itu layak atau tidak menjadi pasangan seumur hidup. Seperti dalam firman Allah SWT berikut:

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah bahawa Dia menciptakan bagi kamu isteri-isteri kamu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa nyaman dengan dia, dan Dia menjadikan kamu dengan kasih sayang dan kasih sayang. Sesungguhnya pada itu ada tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir . "(Surah Ar-Rum: 21).



Berjanji untuk hidup bersamanya tetapi tiba-tiba ia mendapat tentangan diri ahli keluarga, rakan-rakan dan mereka yang kenali kalian berdua. Sedangkan sebelum ini mereka telah nampak bahawa kalian ini dekat dan rapat tetapi bila membuat keputusan untuk berkahwin, lain pula jadinya.

Pasangan yang bakal bersama kita ini sepatutnya seorang yang menenangkan hati secara mental mahupun fizikal. Apabila bersamanya, kalian akan merasa selesa dan juga tenang. Bahkan orang sekeliling juga merasai senang akan kehadiran dirinya.

Firman Allah SWT dalam QS Al-Furqon ayat 74 di bawah:

"Dan orang-orang yang berkata:" Ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami untuk menjadi penenang hati dan jadikan kami imam bagi orang-orang yang bertakwa kepada Allah. "(Surah Al-Furqon: 74).

Dalam Islam sendiri, Allah SWT menggalakkan kita untuk melaksanakan solat Istikharah apabila kita keliru. Begitu juga dalam hal perkahwinan, jika anda mempunyai keraguan, maka lakukan doa Istikharah dengan serta-merta. Insyaallah, Allah akan memberi arahan kepada anda, sama ada dia pasangan jiwa anda atau tidak. Jadi agar tidak kecewa, maka serahkan segalanya kepada-Nya. Kerana Allah SWT tidak akan mengabaikan umatnya. Seperti dalam



Firman Allah SWT QS. Al-Baqarah ayat 4 berikut:

"Dan bersabarlah dan solat sebagai pertolonganmu, sesungguhnya yang demikian itu amat berat kecuali bag orang-orang yang khusu’, iaitu orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Rabbnya dan mereka akan kembali padaNya.”

Jadinya bila rasa ragu-ragu, ataupun rasa mendapat tentangan maka segera lakukan solay istikharah ini, kerana hanya ini sahaja petunjuk yang paling mudah untuk anda terima dengan hati yang terbuka. Tetapi pada masa yang sama, anda kena tahu bezakan yang mana petunjuk dan yang mana hanya sekadar datang mengganggu fikiran.




Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 507,403 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen