Nak Jimat Kos, Tak Perlu Nak Merisik Terus Bertunang Jer.

 

Adat merisik adalah adat orang melayu yang masih menjadi ikutan pada masa ini. Adat ini dikatakan untuk bertanya status seseorang sebelum mengikat tali pertunangan atau meminang dirinya. Ada yang masih mengikuti adat bahkan ada juga yang telah melangkau adat ini dan memilih untuk terus bertunang sahaja. Akan tetapi ada juga yang menggabungkan merisik sekaligus bertunang kerana ingin menjimatkan kos.

Sebenarnya, apabila anda sudah berkenalan dengan calon pasangan anda bertahun-tahun, malah anda sudah kenal dengan ibu bapanya tentu sahaja anda tidak perlukan anda merisik ini. Mana tidaknya, bukan ke anda sudah tahu akan status bakal pasangan anda.


Jika anda mengikuti adat dengan pergi merisik, tentu sahaja kos perbelanjaan akan bertambah. Jadi adalah lebih baik kalau anda gabungkan sekali merisik serta bertunang jika ingin mengikut adat sekaligus menjimatkan kos.



Apa yang anda dapat jimatkan?

1. Perbelanjaan minyak kenderaan, tapi kalau si dia itu jiran rumah anda tidak mengapa.

2. Buah tangan, tak akan nak pergi rumah bakal mertua dengan tangan kosong pula. Sekurang-kurangnya kenalah ada sebentuk cincin dan buah tangan yang lain.

3. Bila tetamu dah datang tentu perlu sediakan sedikit jamuan. Tak akan nak biarkan tetamu pulang dengan keadaan lapar.



Jadinya, dengan keadaan ekonomi seperti ini adalah lebih baik kalau anda menggabungkan antara merisik dan juga pertunangan. Bukan apa dua perkara ini dapat menjimatkan sekaligus memudahkan segala urusan sebenarnya.

Namun begitu, perkara ini sesuai buat mereka yang telah berkenalan antara satu sama lain dengan agak lama. Akan tetapi, jika anda masih belum kenal dengan bakal pasangan anda adalah lebih baik kalau anda tidak mengikut cara ini. Melainkan, jika anda benar-benar yakin akan bakal pasangan anda itu tidak mempunyai pilihan atau orang lain.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 473,968 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen