Hargai Apa Yang Anda Miliki, Sabar Dengan Setiap Ujian Yang Dilalui Dalam Alam Perkahwinan. Jangan Cepat Melenting.

 

Siapa pun pasangan anda, anda seharusnya bersyukur kerana dia menerima dan memilih anda sebagai teman hidupnya. Walaupun tak mampu mencukupi segala kemahuan anda, tetapi dia orang yang cuba berikan segalanya.

Sebagai seorang isteri mahupun suami, jangan sia-siakan saat bersama pasangan anda ini. Boleh jadi anda tak akan jumpa orang yang sepertinya lagi selepas ini. Boleh jadi dia saja yang sanggup terima segala baik buruk anda.


Dalam perkahwinan ini memang tak boleh lepas dari salah faham, pertengkaran serta konflik lain. Namun begitu, jangan disebabkan perkara ini anda lupakan segala kebaikan dan kasih sayang pasangan terhadap anda.

Sedikit renungan ini buat anda bakal suami mahupun isteri.

Seburuk-buruknya suamimu, dia tetap lebih baik daripada bekas kekasih yang pernah menjadi kekasih haram mu.

Tidak usah mengeluhkan kekurangan pasanganmu, apalagi kau sampaikan aibnya pada orang lain.



Kau harus ingat bahwa kau dipilih untuk menjadi pkaian untuknya, dan begitu sebaliknya suamimu adalah pakaian bagimu, maka salinglah menutupi aib diri masing-masing agar kedamaian selalu menyanding, dan rahmat tuhan pun berlimpah.

Jangan sampai kau membanding-bandingkannya dengan orang dimasa lalumu, sebab pasangan halalmu akan tetap lebih baik darinya.

Karena keberaniannya mengikatmu dalam ikatan yang halal, sedang masalalumu hanya bisa mengajakmu bersenang-senang pada lembah kemaksiatan.



Meskipun suamimu masih banyak kekurangan menurutmu, tapi tanggung jawabnya lebih hebat dari ia yang tak mampu bertanggung jawab dulu.

Maka hargailah apapun kekurangan suami mu.

Dan bila ada yang mau disesali dan dilelahkan, seharusnya adalah dirimu sendiri yang tak boleh bersabar menghadapi ujian pernikahan.



Yang harusnya disesali adalah dirimu yang tak mampu ikhlas dan bersabar dalam menghargai kekurangan dirinya, dan bodohnya dirimu karena sudah tak menyadari bahawa tak ada insan yang sempurna didunia.

Karana hakikat hidup bersama dalam atap pernikahan ini adalah untuk saling menyempurnakan satu sama lain, bukan saling mengeluhkan kekurangan masing-masing.

Tidak ada yang sempurna di dunia ini.

Semua sudah di atur sama yang maha kuasa.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 465,478 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen