Mengapa Sampai Sekarang Rasa Macam Takut Nak Kahwin?

 

Ni pasai pa dok takut sangat nak kahwin ni, apa masalahnya, dok fikir macam-macam sebab tu la rasa macam tak sedia lagi nak kahwin. Berikut antara sebab-sebab mengapa kita rasa macam tak konfiden nak kahwin: Ekonomi memang perlu dalam perkahwinan, tetapi tak semestinya nak tunggu bila gaji besar dulu baru nak kahwin. Hidup ini flexsibel, ramai yang bergaji kecil pun dah berkahwin, hanya diri kita sahaja yang tidak bijak ejas kemampuan kita dengan keadaan semasa. Jika bergaji kecil, maka buat lah kenduri secara bergaji kecil, jangan diikut artis-artis yang buat kenduri dihotel dan sebagainya. Penulis dulu pun bergaji kecil, tapi bila dah nekat untuk kahwin, maka simpanan perlu ada setiap bulan.



1. Takut tak dapat cahaya mata.

Cahaya mata ni adalah rezeki dan rezeki ini datang dari Allah. Mengapa negatif dengan Allah. Memang ramai yang tak dapat anak selepas beberapa tahun kahwin, tapi itu adalah kerja Allah, kalau kita hampir dengan Dia, selalu berdoa, InsyaAllah rezeki itu ada. Ada sahabat yang dah kahwin 8 tahun tapi masih tak dapat anak, memang benar, tapi mengapa kita asyik melihat mereka yang tiada anak, mengapa kita tidak melihat rakan-rakan kita yang telah mempunyai anak. Mungkin kita terlalu berfikiran negatif. Nah, mulai dari hari ini, ubah fikiran kita kepasa lebih positif, kerana ia juga menjadi peransang semangat dan doa kepada kita.



2. Takut pasangan tak serasi.

Masa berkawan, bercinta memang semuanya indah, manis, tapi bila dah berumahtangga nanti tak tau macam mana, harap semuanya ok. Sebab bila lepas kahwin, barulah kita tahu sikap sebenar pasangan kita. Jadi, sepatutnya kita cuba mengenali sedalam mungkin perangai, sikap pasangan kita supaya bila lepas kahwin nanti tak banyak perbezaannya. Masing-masing ada taste masing-masing, maka ambil lah masa untuk cuba kenali pasangan dengan baik.

3. Bimbang macam mana nak sesuaikan diri dengan keluarga pasangan.

Bila kita kahwin dengan pasangan, kita sebenarnya berkahwin juga dengan keluarga pasangan. Nak tak nak kena la terima. Dari sini kita kena belajar bagaimana nak bercampur dengan keluarga pasangan, jangan kurang dan jangan terlebih, biar bersederhana saja. Bimbang apabila kita berlebih pada peringkat awal, nanti akan berkurang dipenghujungnya. Sederhana adalah yang terbaik. Moga ia menjadi tip semangat kepada yang belum kahwin tu supaya segeralah kahwin kalau syarat dah cukup.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,521 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen