Antara Amalan Sebelum Tidur Yang Perlu Suami Isteri Amalkan.

 

Nak bina sebuah keluarga yang bahagia malah nak eratkan hubungan suami isteri sudah tentulah perlu menggunakan cara yang betul. Nak-nak lagi amalan yang kita amalkan itu, tentu sahaja akan memberi kesan kepada apa yang anda inginkan.



Orang kata kalau nak bahagia bukan bermula dengan orang lain tetapi lebih kepada nak mula dengan diri sendiri sahaja dahulu, itukan lebih baik sebenarnya.

Ini sedikit perkongsian dari Muhammad Hassan akan amalan-amalan yang dilakukan sebelum tidur. Semoga ia bermanfaat buat semua.

Ini amalan yang saya kongsi kepada isteri sebelum tidur.

1. Bersugi dan berwuduk dan baca sedikit ayat-ayat Al-Quran.( Al-Mulk- As Sajdah)

2. Solat taubat 2 rakaat. Setiap hari kita kena taubat sebab kita terlalu banyak dosa.

• Mohon maaf dan maafkan pasangan. Maafkan semua orang dan mohon maaf kepada orang yang kita sakiti dan umpat.
• Update sedikit nota di HP ,terutama hutang tentang hutang.
• Baca kitab kisah para sahabat (hayatus sahabah) supaya kita ada kekuatan untuk beribadah seperti sahabat r.hum.
• Kibas dengan selimut ditempat tidur(baca zikir :"La Haw La Wala Quwwata Illa Billah"

3. Baca ayat kursi, manzil.

4. Baca 3QUL 3x dan tiup ke tapak tangan dan sapu ke seluruh badan kita dan anak terutama bayi(ini salah satu cara untuk elak sihir dan disengat binatang)

5. Zikir fatimah( subhanaallah 33x Alhamdulillah 33x Allahuakbar 34x). Zikir ini akan beri kekuatan kepada wanita,ibu ibu di awal pagi untuk lakukan segala hal.

6. Tidur dengan mengiring sebelah kanan beralaskan tapak tangan kanan. ini memudahkan untuk bangun malam. Elakkan kaki menghala ke kiblat.

7. Tidur dengan menutup aurat penting,elakkan tidur tanpa pakaian.

8. Tidur dengan wangian dan doa tidur.

9. Sebelum itu cium dan peluk anak-anak. Minta maaf kepada anak-anak jika kita marah dan pukul mereka. Jelaskan kepada mereka apa sebab kita lalukan begitu dan yang paling penting ucap yang kita tersangat sayangkan mereka.

10. Niat untuk solat tahajjud dan solat subuh awal waktu. Jika tidak sedar kita akan dapat pahala solat tahajjud.

11. Jika ada mimpi buruk dan tersedar baca "Audzubillah himinasyaitonirrajim" isyaratkan ludah sebelah kiri dan alihkan sedikit posisi tempat tidur. Jika mimpi baik terus bangun solat hajat moga Allah terima mimpi baik itu.

Moga bermanfaat dan moga istiqomah atas amalan ini.

EncikMatt-

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 455,797 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen