Jadi Ketua Keluarga Bukan Lesen Untuk Menindas Dan Mengambil Kesempatan !!

 

Seorang isteri itu tempatnya di sisi suami bukannya di kakinya, malah seorang suami adalah pelindung buat isteri dan anak-anaknya bukannya menindas mereka ini. Tugas suami itu nampak macam ringan jika dilihat hanya melalui mata kasar namun, sebenarnya agak berat beban yang dipikul.


Seorang suami, perlu tahu akan tugas dan tanggungjawabnya sebelum berkahwin lagi. Barulah, selepas berkahwin suami lebih mudah untuk bertimbang rasa dengan isteri malah boleh bertolak ansur.

Walaupun suami ini dikatakan sebagai ketua keluarga, tapi itu bukan alasan dia untuk ambil kesempatan dengan mempergunakan anak-anak dan isterinya. Ini kerana, anak dan isteri itu perlukan perlindungan darinya.

Sedikit pesanan daripada Mohd Fhais buat bakal-bakal suami dan mereka yang telah menjadi suami.



Jadi ketua keluarga bukan lesen untuk menindas dan mengambil kesempatan !!

Seringkali saya lihat seorang suami mengarah arah isterinya buat kerja seolah-olah isteri seperti pekerja bawahan sedangkan dalam agama suami yang patut buat kerja untuk isteri.

Tak kurang juga yang selalu layan isteri seperti bibik, tukang masak, pengasuh dan tukang sapu rumah semata-mata sedangkan apa yang dia buat tu bukan tanggungjawab tapi ehsan bantu suami kerana itu tanggungjawab suami sebenarnya.



Ramai juga suami yang tak tahu malu dengan isteri sendiri. Isteri pula yang kena keluar mencari nafkah sedangkan beri nafkah tu tanggungjawab suami. Macam terlupa pula hukum memberi nafkah ni wajib bagi lelaki. Bagi sikit tak apa janji bertanggungjawab.

Ada juga yang sikap penting diri sendiri. Isteri terkontang kanting seorang diri kat rumah urus anak, urus rumah, memasak sampai diri sendiri pun tak terurus sedangkan suami di luar rumah sedang ber me-time, melayan hobi, melepak kat kedai tengok bola. Ish..ish..



Suami sepatutnya tidak boleh abai isteri walau apa pun situasi. Baik fizikal, baik emosi dan baik mental isteri patut jadi perhatian utama. Bukan yang terakhir!

Wallahu A'lam,

Mohd Fhais
Dah kahwin susah senang bersama, bukan you buat kerja i buat tak geti

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,841 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen