Bila Ada Masalah, Selesaikan Bukanya Diamkan Sampai Rosak Hubungan.

 

Dalam hubungan yang terbina ini, tak akan pernah lari dari masalah dan salah faham. Itu adalah perkara biasa yang berlaku dalam rumahtangga, perhubungan mahupun persaudaraan. Tidak semua perkara yang berlaku dalam rumahtangga itu manis berlaku, nak-nak lagi bila saling kurang mempunyai masa.



Namun jika hubungan tersebut tidak diperbaiki mahupun diperbetulkan belum tentu hubungan boleh menjadi satu yang membahagiakan. Itu semua bergantung bagaimana setiap pasangan mengendalikannya.

Jika rasa ada masalah dalam hubungan itu, jangan hanya buat tak tahu sahaja dan mengharap bahawa ia akan baik seperti sedia kala. Cuba lakukan langkah ini dalam menangani maslah tersebut.

1. Cuba salah seorang itu mencari apa yang tak kena dengan hubungan tersebut. Jangan biarkan hubungan yang keruh terlalu lama, mungkin ia akan memberi kesan yang lebih mendalam. Tanya pasangan dan selesaikan bersama.

2. Bila marah dan begitu beremosi, kadang kala mulut ini memang sukar untuk dikawal. Jadi cuba untuk bertahan dengan menyatakan sesuatu yang menyakitkan hati atau kata yang kasar. Kalau rasa nak marah, baik diam dan bincang lain kali.

3. Tak salah pun kalau anda merasakan salah itu datang dari anda, dan anda mengaku bahawa setiap perbuatan itu salah. Ingat mengalah ini bukan tandanya kalah tapi sayang akan hubungan yang ada.

4. Anda marah, pasangan terluka jadi apa yang terbaik kalau nak selesaikan masalah ini? Sudah tentulah cuba untuk beri ruang kepada diri masing-masing dan juga pasangan. Bila semuanya dah sejuk maka kembali berbincang semula.

5. Perkara yang kerap kali mana-mana orang akan lakukan bila dalam keadaan emosi tidak terkawal sudah tentulah memaksa inginkan penjelasan. Jangan memaksa pasangan kerana ia membuatkan masalah tidak akan selesai. Sebaliknya cuba untuk berbincang bukan mencetuskan pergaduhan yang lagi teruk.

Apabila terdapat masalah dalam hubungan, gunakan cara perbincangan dengan baik agar kedua-duanya selesa untuk menyuarakan apa yang tersisa di dalam hati. Jangan menggunakan sesuatu yang hanya menambah malah melukakan pasangan. Boleh jadi masalah itu timbul dari pihak anda. Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 461,186 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen