Berkerja Pada Shif Malam Bukan Satu Perkara Yang Mudah, Selain Badan Tak Dapat Rehat Yang Cukup, Kualiti Tidur Juga Terganggu. Ini Yang Korang Perlu Ambil Kira Bila Berkerja Waktu Malam.

 

Kerja pada luar waktu 8-9 jam adalah perkara biasa jika ia dilakukan pada waktu siang hari. Tetapi ia akan menjadi luar biasa apabila ia perlu dilakukan pada waktu malam, malah kadang kala ia terpaksa mengambil masa selama 12 jam. Namun begitu, gaya berkerja begini telah menjadi kebiasaan untuk negara yang membangun.

Cumanya, masalah akan berlaku kepada perkerja tersebut seperti gangguan tidur serta kurang rehat mengikut waktu sepatutnya.

Secara kebiasaannya, pekerja yangyang berkerja pada waktu mala mini merasakan mereka boleh menggantikan tidur malam dengan tidur pada waktu pagi atau petang selepas berkerja. Akan tetapi sebenarnya, rasa mengantuk masih dapat dirasai walaupun telah tidur selama 7 jam pada siang hari.



Keadaan ini disebabkan oleh waktu biologi yang masih menghantar isyarat mengantuk pada waktu malam yang akan berfungsi seperti normal.

Biasanya perkerjaan seperti polis, bomba, pengawal keselamatan, doktor dan lain-lain memerlukan tahap berjaga yang tinggi sepanjang malam.



Apa yang kesan daripada perkara ini, ia akan mengganggu tumpuan, gaya pemikiran serta kesukaran dalam membuat keputusan.

Mengantuk yang berlebihan disertai dengan gangguan dalam aktiviti harian, boleh menjadi gejala hypersomnia yang dicetuskan oleh kurang tidur.

Cara yang terbaik yang boleh dilakukan oleh mereka yang berkerja pada waktu malam adalah dengan mengekalkan kualiti tidur.



Bagaimana hendak mengekalkan kualiti tidur yang sebenar?

1. Jangan berkerja pada waktu malam secara berturut-turut.

2. Elakkan perubahan yang terlalu ketara. Jangan tiba-tiba terus kerja pada waktu malam, sedangkan selama ini tak pernah lakukan.

3. Tidur sekejap pada waktu malam untuk memastikan badan dapat rehat.

4. Pastikan terdapat pencahayaan yang mencukupi di tempat kerja.

5. Hadkan penggunaan kafein.

6. Selepas berkerja terus pulang ke rumah untuk tidur.

7. Pada waktu tidur, pastikan tiada gangguan daripada orang lain.

Waktu kerja pada waktu malam sememangnya memerlukan tenaga yang banyak. Maka dengan itu, perlu sentiasa tubh badan anda mendapat rehat yang mencukupi.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 465,931 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen