Tertekan Dengan Kos Sara Hidup Yang Semakin Meningkat? Lelaki Ini Kongsi Pesanan Dari Ibunya.

 

Pada masa kini, kos sara hidup semakin lama semakin meningkat. Malah semakin menyesakkan bagi mereka yang tidak bijak merancang untuk perbelanjaan rumah. Tambahan, bagi mereka yang memiliki ahli keluarga yang ramai, pasti merasakan rezeki yang semakin sempit.

Sedikit sebanyak pasti akan rasa tertekan, maka ambil sedikit pesanan atau nasihat yang telah dikongsikan oleh saudara Abu Hurairah ini, atau dikenali sebagai Abu Tat

********

Ada satu masa, saya buntu nak cari duit macamana.

Anak dari seorang, dah bertambah dan sekarang empat.

Kos sara hidup yang makin meningkat, amat memeritkan.

Setiap pagi sampai migrain memikirkan semua. Tak dah buat apa.

Satu hari, saya telefon mak. Saya mengadu tentang hal ini. Saya seperti tak tahu dah nak buat apa.

Mak pesan begini,

1. Rezeki Allah ni, dia seluas bumi Tuhan yang kita duduk ini. Kalau kita lihat tingginya langit, begitulah rahmatNya yang luas. Kalau kita lihat tanah dan bukit serta gunung ganang yang besar, begitulah juga banyaknya rezeki yang Tuhan akan beri. Maka, jangan merungut. Jangan putus asa.

2. Sedekah, akan membuka banyak pintu rezeki. Cari orang sapu sampah. Pergi ke tempat berkumpulnya sampah, pasti ada orang tengah mencari rezeki di situ. Bagi dia makan. Bagi dia walau RM10. Lihatlah Allah balas macamana nanti.

3. Jangan berkira dalam rumahtangga. Siapa ada rezeki lebih, hiburkan pasangan. Hiburkan anak-anak. Mereka itu semua sumber keberkatan dalam rezeki kita. Tak boleh bagi harta, bagi jiwa. Bagi bahagia. Kongsikan semua itu dengan anak-anak dan pasangan.

4. Pilih satu hari, transfer je berapa nak bagi. Ada simpan kan nombor akaun mak ayah? Ada simpan kan nombor akaun adik beradik? Ada baki RM5? Transfer je. Ikutlah berapa rasa yang mampu. Contohnya hari jumaat je transfer pada sesiapa, niat sedekah. Itulah yang akan menambah bekalan dan kekuatan pada diri.

5. Jagalah sembahyang di awal waktu. Di atas waktu. Belajar tinggalkan dunia, dan utamakan Tuhan dalam setiap hal. Semuanya bermula dari sembahyang. Pertahankan sembahyang berjemaah. Itulah kekuatan bagi yang lemah.

Akhirnya, saya buat semua ini setiap masa dan waktu. Saya usaha. Saya tak mencuba, saya paksa. Kadang, hingga merangkak nak lawan nafsu dan sifat malas.

Hinggalah, Allah tunjukkan kasih sayangNya. Dengan jualan seperti di bawah setiap bulan.

Allahuakbar!

Dan, benarlah.

Di penghujung jalan buntu dan tak tahu itu, rupanya adalah jalan pembuka bagi semuanya.

Allah mudahkan satu-satu.

Allah mula bagi satu, dua hingga beribu.

Allah nak kita belajar satu.

Namanya percaya. Percaya itulah kekuatan. Yang memberikan kita power untuk melangkah lebih jauh.

Untuk dapat sesuatu, kita wajib memberi dahulu. Itulah yang Allah mahu.

Dan, benarlah.

Dari satu jadi beribu. Dari beribu semuanya datang dari yang satu.

Dari Allah, Tuhanmu.

Juga Tuhanku.

#sweeterapi

********

Semoga Bermanfaat!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 398,411 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen