Suami Fahami Penat Isteri, Jangan Guna Alasan Letih Cari Rezeki, Untuk Goyang Kaki Di Rumah.

 

Kadang kita jadi suami ini, kita Cuma fikir penat kita je. Penat pergi kerja mencari rezeki selama 8 atau 9 jam. Penat kena marah dengan bos dan penat menghadap jem yang penuh stress.

Tapi janganlah hanya sebab penat-penat seperti itu kita cakap yang kita telah lakukan banyak kerja, dah banyak tenaga yang habis. Sedangkan isteri kita pula macam mana? Dia ini tak penat ke? Ke robot yang dah set masa untuk semua perkara?



Lagi-lagi kalau dia pun turut berkerja membantu ekonomi keluarga, lagilah penatnya bertambah-tambah. Nak urus rumah, anak-anak, kerja, dan suami. Macam pesan daripada Mohd Fhais ini, jangan biar isteri penat sorang diri buat 5 perkara ini walau dengan alasan mencari rezeki sekalipun.



1. Penat mengurus rumah

• Sesibuk macam mana pun keluar mencari rezeki ia bukan tiket untuk suami lepas tangan, balik kerja duduk goyang kaki tengok berita.

• Sedangkan isteri pun bekerja di siang hari, malam masih tak dapat duduk, sambung siapkan kerja di rumah lagi.

• Bantulah isteri sedikit pun boleh asalkan dapat isteri meluruskan kaki sekejap. " Berat sama di pikul, ringan sama di jinjing "

2. Penat melayan kerenah anak-anak

Jangan buat acuh tak acuh bila anak menangis, ringankan tulang lihat anak sendiri. Tolong buat susu ke, dukung ke..

• Dah sepanjang hari isteri "handle" anak seorang diri, suami gantilah sekejap 5 minit pun dah cukup untuk isteri tu "release" stress.

• Jangan di pertikai pula kalau anak dah besar nanti lebih rapat dengan mak.

3. Penat mendidik anak-anak

• Suami mesti lebih sibuk dari isteri dalam hal mendidik anak lebih-lebih lagi didikan disiplin, hormat dan sayang pada orang tua.

• Jangan lepas tangan dan biar isteri yang fikir dan buat keputusan hal didikan anak.

• Jangan sesekali berkira dengan anak kerana semakin kita berkira dengan anak-anak semakin rezeki berkira dengan kita.

4. Penat runsing keperluan rumah

• Jangan tunggu isteri membebel keperluan rumah tak cukup baru nak keluar mencari. Nak masak bawang habis. Anak berak pampers habis. Serabut tau kalau kena gini.

• Suami sepatutnya sediakan keperluan rumah, bukan belikan bila di suruh.

• Suami yang bertanggungjawab akan pastikan isteri dia tak membebel di rumah untuk perkara kecil.

5. Penat melayani diri sendiri

• Jangan biarkan isteri melayan emosi diri sendiri seorang diri. Penat dengan kerja, penat dengan rumah dan penat dengan anak-anak lagi.

• Tinggi risiko untuk isteri meroyan jika dibiarkan. Dapat bahu untuk bersandar dah cukup bersyukur bagi diorang.

• Suami yang sayang isteri akan sentiasa tahu bila, bagaimana dan di mana nak hiburkan hati isteri.

Perkahwinan adalah perkongsian hidup yang berkongsi suka duka bersama.



Jika ikut budaya memang suami kena pandai layan isteri tapi jika ikut agama suami yang kena pandai layan isteri. Dua dua penting, dua dua berguna.

Mohd Fhais suami yang tak pernah goyang kaki tanpa isteri di sisi.

p/s : Tolong sampaikan post ini juga pada pasangan lain ye supaya lebih ramai pasangan dapat tahu 5 benda ni supaya rumahtangga diorang lebih baik.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 455,898 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen