Panduan Mengadakan Majlis Rumah Terbuka Untuk Memeriahkan Syawal Ini.

 

Kehangatan bulan Syawal masih lagi terasa bahangnya, bahkan pada ketika ini ziarah menziarahi saudara terdekat serta rakan-rakan masih lagi dijalankan. Tidak hanya itu sahaja, pada ketika ini jugalah ramai orang sedang sibuk dengan jemputan open house yang diterima.

Haa, bercakap mengenai open house pasti anda juga tidak mahu ketinggalan untuk melakukan rumah terbuka ini. Mana tidaknya ia memudah urusan anda juga. Tidak perlulah anda untuk memasak berulang kali apabila menerima tetamu.



Bila nak adakan open house ini, pasti anda perlu menyediakan beberapa jenis juadah serta susun atur rumah juga perlu lebih teratur dan bersesuaian. Haaa, buat anda yang dalam perancangan untuk membuat rumah terbuka, apa kata anda cuba panduan yang telah dikongsikan oleh Dr. Azizul Azli Ahmad ini.

PANDUAN MENGADAKAN MAJLIS RUMAH TERBUKA

1. Jika kediaman kita kecil, letakkan semua perabot rapat kedinding agar mudahkan laluan tetamu.

2. Sediakan meja utama untuk hidangan utama dibahagian tengah rumah.



3. Kediaman boleh dihiasi juga dengan lampu 'lip lap' yang ada diluar dibawa masuk kedalam ruang dalaman.

4. Kurangkan hiasan atas lantai dengan permaidani, jika ada yang tertumpah sukar diuruskan nanti.

5. Jika kediaman kecil banyakkan pencahayaan agar kelihatan lebih besar dan luas.

6. Pastikan kebersihan bilik air dijaga dan dibersikan dulu, sediakan pewangi atau lilin wangi sepanjang majlis .



7. Jika kita tidak suka orang lain masuk keruang dapur kita, sediakan pemisah atau sediakan pingan dan cawan pakai buang sahaja.

8. Zaman sekarang orang gila bergambar, sediakan satu ruang yang sesuai untuk bergambar dengan latar dan pencahayaan yang baik disitu. selain bergambar orang juga boleh bersembang dan makan disitu.

9. Jangan terlalu banyak hiasan kecil dan koleksi kita dipamerkan sewaktu rumah terbuka, kemas dan simpankan. elakkan rosak atau hilang.

10. Sediakan sebuah cermin yang besar kerana semua tetamu ingin kelihatan cantik walaupun dia 'mak mak orang'



11. Sususun meja secara 'island' dibahagian tengah agar orang boleh mengelilingi dan tiada 'jalan mati' yang perlu undur semula.

12. Sediakan bakul sampah yang bersih dan cantik serta pastikan tidak cepat penuh sampah

13. Jika dapat sediakan satu ruang khusus untuk anak anak kecil bermain atau makan.

14. Sediakan satu ruang jika tetamu minta 'boleh saya tumpang solat", "Anak saya nak menyusu". ini sangat penting kawan



15. Jadilah tuan rumah yang tenang dan tidak kelihatan letih sewaktu tetamu datang. Jangan tertekan, tarik nafas dan tenang

16. Sediakan ais yang mencukupi dan air minuman yang sedia diminum, kita tak mahu membuang masa membancuh air didapur. Air mineral dan kosong sangat penting

17. Jangan pasang lagu raya terlalu kuat kerana tujuan majlis adalah mengeratkan siraturahim dengan bertanya khabar dan bersembang.

18. Sediakan makanan yang sihat dengan pengurangan gula, garam dan lemak demi kesihatan bersama bukan sekadar banyaknya makanan kita. Minuman kosong penting



19. Maklumkan anak anak kita agar membantu dan berikan kerjasama agar kita menjadi hos yang baik. briefing awal penting. Jangan bawa kawan naik kebilik.

20. Banyakkan berdoa dan betulkan niat kita agar majlis rumah terbuka bukan untuk berlumba tetapi untuk meraikan bulan Syawal yang mulia.

Raikan semua tetamu kita, jangan hanya bersembang dengan tetamu yang kita suka sahaja. Jika rumah kecil rancang tetamu yang datang.

Salam Lebaran Sahabat sekalian.

Azizul Azli Ahmad
Pensyarah Kanan Jabatan Senibina Dalaman

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 383,722 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen