Jangan Makan Jika Daging Ayam Masih Merah Atau Ada Kesan Darah, Ia Boleh Menjadi Punca Jangkitan Penyakit.

 

Apabila seharian sibuk berkerja, pasti ramai yang akan mengambil jalan pintas untuk membeli juadah bulan puasa. Mana tidaknya, kalau sudah letih kadang kala nak masak pun rasa macam malas dan tak larat. Jadi bazar Ramadhan adalah pilihan terbaik yang menyediakan pelbagai jenis hidangan makanan.


Jika anda memilih hidangan luar sebagai makanan berbuka puasa anda nanti, maka anda harus berhati-hati dalam memilih. Ini kerana, kemungkinan makanan yang tidak habis semalam akan dijual semula hari ini ataupun hidangan masih belum cukup masak.

Seperti yang disaranakan oleh Public Health Malaysia, jika anda sedang menikmati hidangan dan mendapati daging ayam masih merah dan ada kesan darah, hentikan, JANGAN MAKAN.



Ini kerana daging ayam mentah mengandungi pelbagai jenis patogen yang boleh menyebabkan jangkitan penyakit.

Dalam kes yang ringan, anda mungkin mendapat gejala sakit perut, muntah dan cirit.

Ada kes serius melibatkan kematian apabila kuman ini masuk kedalam saluran darah manusia dan merebak ke seluruh tubuh. Situasi ini dinamakan sebagai “bacteremia”.

Sekiranya anda sayang dan masih mahu makan daging tersebut, masak semula sehingga suhu daging mencecah 74’ C

Jika anda makan di restoran, jangan teragak agak untuk pulangkan menu tersebut untuk di masak dengan sempurna.

Bulan Ramadhan ini, ayam percik dan ayam panggang selalu ada masalah seperti ini. Hati hati!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 373,830 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen