Ujian Datang Silih Berganti, Mungkin Kerana Ini Penyebabnya.

 

Setiap orang yang hidup ini pasti tidak akan lari dari berdepan dengan masalah mahupun ujian. Semakin banyak ujian yang datang menduga kita, maka semakin kuatlah iman serta keyakinan diri kita apabila diberi satu ujian yang baru.

Pernah atau tidak anda berteka teki dengan diri anda sendiri. Tertanya-tanya mengapa diri anda sering kali perlu berdepan dengan ujian dan dugaan yang begitu menduga hidup anda. Sedangkan anda tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang, anda masih lagi menjaga batas-batas sebagai seorang Islam. Ataupun melakukan perkara-perkara yang buruk.

Bukan itu sahaja, pernah anda membandingkan diri anda dengan orang lain? Di mana mengapa hidupnya penuh bahagia dan tawa sedangkan hidup anda sebaliknya? Pasti perkara-perkara sebegini pernah terlintas dalam fikiran dan hati anda bukan?



Tidak salah kalau kita mempunyai perasaan sebegitu. Cuma jangan melakukannya secara kerap dan berterusan takut nanti ia akan merosakkan jiwa dan iman anda sendiri. Apabila berlakunya ujian dalam hidup anda, cuba lihat kembali apa yang anda lakukan dan perbaiki apa yang perlu.

Terdapat dua sebab mengapa ujian datang ke dalam hidup anda.

i. Ujian yang datang dalam hidup anda itu adalah cara untuk meningkatkan keimanan anda terhadap-Nya, malah menjadikan anda seorang hamba yang kuat lagi cekal.

ii. Jika ujian yang memberi anda kesulitan hidup mungkin kerana beberapa sebab dan ia merupakan peringatan kepada diri anda yang lalai dan menjauh dari-Nya. Mungkin berikut adalah sebab-sebabnya.

1. Selalu melewatkan doa.

Mungkin anda menunaikan tanggungjawab sebagai hamba, tetapi anda masih sahaja lalai dengan tidak menunaikan solat diawal waktu. Malah ada juga yang tidak menunaikan solat. Tanpa kita sedar, apabila kita solat dan berdoa, segala kesulitan dan masalah kita akan dibantu. Di samping itu, doa juga dapat membuka pintu-pintu rezeki yang lain. Oleh itu, apabila sering menangguhkan doa, Allah akan memelihara rahmat-Nya dari hamba sehingga sukar dan diberikan ujian.

2. Tidak menjadi anak yang taat.

Ibu bapa adalah kunci kejayaan anak-anak. Sekiranya anda sentiasa patuh dan menjadikan ibu bapa anda bahagia, maka semua kerja dan cara hidup berasa mudah dan lancar berkat doa orang tua. Bagaimanapun, masih ramai di antara kita yang memandang rendah ini, itu sebab apabila terdapat masalah, ia kelihatan seolah-olah rumit dan tidak segera diselesaikan kerana ia tidak mendapat doa daripada ibu bapa.

3. Meremehkan serta merumitkan orang lain.

Perkara ini biasanya dipandang remeh tetapi sebenarnya mempunyai manfaat tanpa kita sedar. Kadang kala bantuan yang tidak disengajakan itu akan membantu kita semula pada ketika kita dalam kesulitan. Bahkan tanpa kita sengaja kita merumitkan orang lain maka perkara yang sama juga akan berlaku pada kita. Jadi jangan lupa kadang kala tindak tanduk kita yang kita lakukan kepada orang lain akan kembali semula kepada kita sendiri.

Ujian akan datang bila-bila masa buat semua orang, walaupun sebaik mana mereka itu. Tapi jangan sesekali kita lupa bahawa ujian yang datang itu mungkin kerana kecuaian kita sebagai manusia. Bahkan perkara baik yang kita lakukan akan menjadi penyelamat apabila kita dalam keadaan susah bila-bila masa sahaja.

Sekiranya masih ada peluang untuk berbuat baik, lakukan sebanyak mungkin tanpa mengharapkan ganjaran. Kerana ganjaran ini boleh datang pada bila-bila masa mengikut apa yang kita perlukan, walaupun tanpa kita bertanya.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 391,470 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen