Tips Pemilihan Tuala Mandi Yang Lebih Menyerap Air Serta Cara Menjaganya.

 

Setelah selesai mandi atau cuci muka, pasti anda memerlukan tuala untuk mengeringkan tubuh badan serta wajah yang sedang basah. Jadi tuala yang bagaimana anda akan memilih? Pasti yang lembut serta mudah meresap akan menjadi pilihan anda.

Tuala adalah benda yang akan sentiasa bersentuhan kulit anda ketika dalam keadaan lembab, maka pemilihannya perlu lebih berhati-hati dan jangan hanya memilih tuala sambil lewa sahaja.



Namun bagaimana anda hendak memilih tuala yang bagus serta, menjaga tuala agar sentiasa dalam keadaan yang baik?

Cara memilih tuala yang bagus.



Kebanyakan orang mungkin akan membeli kain lembut dan mempunyai warna yang menarik. Bahkan mungkin ada yang memilih akan corak yang ada pada tuala tersebut. Walau bagaimanapun, pemilihan anda tidak seharusnya akan perkara itu sahaja, ada beberapa perkara lain yang patut anda lihat.

1. Jangan hanya sentuh sahaja.

Mungkin ada yang beranggapan bahawa tuala akan menjadi lembut selepas beberapa kali cucian dan ditambah pelembut ketika mencucinya, tetapi sebenarnya ia tidak akan memberi kesan kepada tuala tersebut dan kembali kepada keadaan sebenar.

Apa yang boleh anda lihat adalah, meneliti dijahitan dan akan label penerangan. Pilih kain pengering badan yang mengatakan kapas 100% untuk memastikan kain lembut dan menyerap air dengan sempurna.

2. Tentukan saiznya.

Tuala boleh didapati dalam pelbagai saiz yang berbeza. Sekarang, apa yang perlu anda lakukan adalah menyesuaikan diri dengan keperluan dan saiz badan anda. Jika badan anda besar dan mahu kain menutupi hampir semua badan, anda boleh memilih sederhana atau besar.

Bagi anda yang hanya prihatin dengan fungsi penyerapan air, pilih saja saiz yang kecil. Walaupun kecil, kain itu cukup berkesan untuk mengeringkan tubuh.

3. Lihat ketebalan kain.

Jangan hanya melihat, tetapi juga memegang kain itu. Cuba berikan perhatian kepada rambut tuala, sama ada tebal atau nipis. Badan pengeringan tebal mempunyai banyak bulu, jadi ia tidak memberi anda cacat untuk melihat permukaan permukaan. Ini menjadikan kain dapat menyerap banyak air.

Sebaliknya, rambut pendek biasanya menunjukkan bahawa kain nipis dan tidak terlalu berkesan menyerap air.

4. Lihat jahitan.

Jahitan sepanjang sisi tuala adalah kunci kepada ketahanan dan kekuatan bahan. Tali yang baik adalah salah satu yang mempunyai jahitan kuat, tidak ada tanda benang yang patah. Oleh itu, anda perlu menyemak jahitan terlebih dahulu sebelum memutuskan untuk membelinya.

Tips menjaga tuala agar lebih tahan lama.



1. Bila waktu sesuai untuk cuci.

Walaupun ia telah kering setiap kali ia digunakan, tuala yang digunakan berulang kali masih perlu dibasuh dengan kerap. Kerana bakteria boleh datang dari mana saja dan kemudian bersembunyi di dalam serat bahan. Bakteria mungkin berasal dari air mandi yang diserap berkali-kali, dari badan anda, atau dari alam sekitar.

Oleh itu, anda dinasihatkan supaya sentiasa mencuci tuala setiap 2-3 hari bergantung kepada berapa kerap digunakan. Satu kain pengering yang hanya digunakan sekali sehari boleh digunakan sehingga tiga kali sebelum ia mesti dibasuh.

Walau bagaimanapun, juga memberi perhatian kepada bagaimana untuk membasuhnya. Setiap tuala biasanya mempunyai peraturan penyelenggaraan yang dicetak pada label. Sama ada untuk dibasuh dengan air suam, tidak dibasuh dengan mesin basuh, anda tidak boleh menggunakan detergen terlalu banyak, dan sebagainya.

Jadi sebelum anda memasukkannya ke dalam mesin basuh, mula-mula baca label. Memberi perhatian kepada peraturan mencuci agar dapat memperpanjang masa manfaatnya.

2. Masa yang sesuai untuk menukar tiala baru.

Sentiasa tidak lupa untuk mencuci dan merawatnya untuk memastikan ia bersih dan wangi, tuala yang dipakai masih berisiko mencetuskan penyakit tertentu. Oleh itu, tidak semestinya anda perlu menggantikannya dengan yang baru.

Bagaimana anda tahu tuala kegemaran anda tidak lagi sesuai digunakan? Pertama, periksa sama ada tekstur serat bahan adalah sama seperti kali pertama anda membelinya. Tuala yang telah dipakai terlalu lama boleh kehilangan serat kerana ia telah dibasuh dan kering terlalu kerap. Lebih kerap digunakan, kurang menyerap kain.

Kedua, kain pengeringan tubuh mempunyai bau apak. Bunya berbeza daripada bau apak yang boleh hilang selepas mencuci. Apabila bau tidak hilang walaupun sudah dibasuh beberapa kali, ini adalah masa yang baik untuk membuangnya dan menggantikannya dengan yang baru.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,000 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen