Bakal-Bakal Isteri Kena Tahu Cara Memilih Ikan Segar, Ini 6 Tips Membantu Anda.

 

Apabila membeli sesuatu barang basah seperti sayur, ikan, daging, ayam dan buah-buahan ini sudah tentulah kalian anda memilih barangan yang segar dan masih baru lagi. Ini kerana, makanan yang masih segar akan terasa lebih manis dan enak apabila dimakan, bukan itu sahaja, khasiat di dalamnya juga masih lagi elok.

Namun begitu, tidak ramai orang yang bijak dalam memilih bahan basah ini yang masih segar terutamanya ikan. Ini kerana, pada luarannya ia kelihatan hampir sama dan serupa sahaja itu yang menyukarkan pemilihan dan pembezaan ikan yang segar dengan yang tidak.



Ikan menyimpan sekumpulan nutrien yang bermanfaat untuk kesihatan, tetapi kandungan nutrien ini tidak lagi bagus jika anda makan ikan yang sudah tidak segar. Ramai yang tidak tahu bahawa, ikan ang tidak lagi segar juga merupakan tempat pembiakan yang ideal untuk pelbagai bakteria. Bakteria ini boleh mencemari makanan yang mengakibatkan masalah kesihatan, malah keracunan makanan. Untuk mengelakkan ini, berikut adalah cara memilih ikan segar yang boleh anda gunakan.

Berikut 6 cara memilih ikan segar:

Mungkin ada di antara anda yang tahu bahawa ikan yang kurang segar akan mempunyai bahu hanyir yang kuat dan teksturnya sedikit lembut, tetapi ada 6 cara lain untuk mengenali pastinya.

1. Mata ikan.

Mata ikan segar cerah dan jelas dengan hitam di tengah. Permukaannya terasa menonjol dan menguning apabila disentuh. Sebaliknya, mata ikan yang tidak segar kelihatan keruh. Bahagian mata yang harus putih kekuningan juga berubah warna menjadi kemerah-merahan.

2. Insang ikan.

Angkat penutup insang di sebelah kepala ikan. Ikan yang baru ditangkap mempunyai insang merah yang kelihatan bersih dan segar. Semakin merah insang tersebut semakin bagus kualiti ikan itu. Jika keadaan perut keadaan kekuningan dan insang ikan kelihatan kelabu dan terpisah antara satu sama lain menunjukkan bahawa ikan tersebut sudah kurang kesegarannya.

3. Kulit dan sisik ikan.

Satu cara mudah untuk memilih ikan segar adalah untuk memerhatikan warna kulit dan sisik. Kulit ikan berkualiti baik kelihatan berkilat dengan warna-warna cerah. Sisik juga tidak mudah terpisah atau tertarik jika hendak dibandingkan dengan ikan yang sudah tidak segar.

4. Isi atau daging ikan.

Daging ikan segar jelas dengan warna yang cerah. Sesetengah jenis ikan mempunyai daging putih terang, tetapi terdapat juga jenis ikan yang mempunyai warna yang berbeza. Apa saja jenis ikan yang anda pilih, pastikan warna itu cerah dan kusam.

Ikan segar mempunyai tekstur lembut, tetapi agak kenyal sehingga dapat kembali ke bentuk aslinya setelah ditekan. Seluruh daging juga terikat dengan tulang. Berbeza dengan ikan tidak segar, daging ikan akan berwarna kusam. Tekstur juga menjadi lebih lembut atau lembik.

5. Perut ikan.

Cara lain untuk memilih ikan segar adalah dengan menekan pada perut. Perut ikan segar terasa lembut apabila ditekan dan boleh kembali ke bentuk asalnya. Sementara itu, ikan tidak segar mempunyai perut yang lembut serta lembik. Kandungan perut juga mudah rosak apabila anda menekannya.

6. Bau.

Ikan yang berkualiti baik mempunyai bau tersendiri yang segar dan ringan. Bau yang berasal dari ikan segar serta tidak mengganggu bau atau rasa pelik. Sebaliknya, bau hanyir yang kuat menunjukkan bahawa ikan tidak lagi segar. Ikan yang telah ditinggalkan terlalu lama pada suhu bilik dan telah mula mengalami kerosakan.

Mungkin bagi sesetengah orang tidak mengapa jika ikan sudah kurang segar tetapi ramai yang tidak tahu memilih ikan yang segar juga dapat mengelakkan risiko keracunan makanan.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 464,161 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen