Besarnya Pengaruh Ayah Kepada Anak Perempuan, Bapa-Bapa Kena Ambil Tahu Ini.

 

Bapa-bapa, anda perlu tahu apabila anda memiliki anak perempuan maka anda bakal menjadi ayah yang berjaya sekiranya dapat memberi kasih sayang dan didikan yang secukupnya kepada anak perempuan anda. Ini kerana anak perempuan tidak akan sama dengan anak lelaki.

Anak perempuan ini biasanya lebih mahukan perhatian, kasih sayan, belaian dan tumpuan dari ibu bapa mereka. Tetapi anak perempuan ini biasanya akan menganggap bapa mereka ini sebagai hero mereka kerana sentiasa menjaga serta melindungi mereka.

Banyak kebaikan yang ibu bapa perolehi jika anak perempuan mendapat kasih sayang yang secukupnya dari bapa mereka. Mari ikuti perkongsian Puan Farhan mengenai besarnya pengaruh bapa terhadap anak perempuan yang mungkin bapa-bapa tidak tahu.



"Ibu, kakak nak kahwin dengan abi"

"Hahh..heyy mana boleh, abi tu kan suami ibu"

"Haaa, tak kira kakak nak kahwin juga dengan abi..."



Dialog diatas adalah perbualan saya dan Aufa tempoh hari. Sebenarnya, tidak pelik pun apabila anak perempuan yang masih KECIL berkata begitu. Sebenarnya, apa yang dia katakan itu merujuk kepada rasa kasih dan sayang yang tidak berbelah bagi seorang anak kepada ayahnya.

Kiranya tidak ada lelaki lain yang boleh menandingi ayahnya.

Seorang ayah yang penyayang dan baik akan memberi impak yang sangat besar kepada seorang anak perempuan.
Tahukah anda seorang anak perempuan sangat memerlukan figure seorang ayah yang baik dan bertanggungjawab untuk dia berpaut.

Anak perempuan yang membesar dengan seorang ayah yang mempunyai ciri ciri diatas akan sangat rapat dengan ayahnya. Sebelum datang lelaki lain(iaitu suami) ayah lah adalah lelaki yang paling utama dalam hidupnya. Baginya ayah adalah hero yang akan sentiasa menjaga dan melindunginya. Kehadiran ayah itu akan membuat dia merasa selamat.

Fungsi ayah juga adalah untuk menyokong proses anak perempuan membesar. Segala bentuk belaian, kata kata pujian ini akan membentuk seorang anak perempuan yang kuat dan mempunyai keyakinan terhadap dirinya.

Anak perempuan yang membesar tanpa sentuhan seorang ayah akan mengalami masalah father-hunger. Dimana anak ini akan membesar menjadi seorang anak yang sentiasa dahaga kasih sayang seorang ayah. Hasilnya dia akan tercari cari sentuhan itu melalui orang sekeliling contohnya teman lelaki.

Malang sekali, mengikut satu kajian, anak perempuan yang tidak mendapat sentuhan seorang ayah akan menjadi gopoh dan tergesa gesa dalam mencari kasih sayang yang hilang itu.

Akibatnya mereka mudah menyerah kepada lelaki yang memberi perhatian kepada mereka. Hasilnya mereka lebih mudah terlibat dengan hubungan luar nikah dan aktiviti yang tidak bermoral bersama seorang lelaki yang pada sangkaannya adalah tempat dia meneguk kasih sayang yang dia tidak berjaya dapat melalui seorang ayah. Namun hakikatnya bukan.

Situasi ini berbeza dengan anak perempuan yang sudah cukup kasih sayang seorang ayah. Selain lebih yakin, mereka juga akan lebih berhati hati dalam mencari kasih sayang seorang lelaki selain ayahnya. Ayah akan menjadi kayu ukur kepada pemilihan yang akan dilakukan untuk memilih teman hidupnya.

Seandainya ayahnya seorang yang suka berjenaka, dia akan mencari lelaki yang juga suka berjenaka
Seandainya ayahnya seorang yang suka membantu membuat kerja rumah, dia juga sedaya upaya akan mencari lelaki yang rajin membuat kerja rumah.

Tak dapat banyak pun sedikit.

Hasilnya anak ini akan lebih bahagia dalam kehidupannya.

Begitulah pentingnya watak seorang ayah dalam hidup seorang anak perempuan.

Jadi ibu ibu, sentiasalah berpesan kepada pasangan anda agar menunjukkan contoh terbaik kepada anak perempuan agar dimatanya ayah adalah hero dan segalanya untuk dia.

Untuk anak perempuan yang mungkin sudah kehilangan ayah, watak lelaki lain seperti bapa saudara dan datuk masih boleh menjadi hero kepada mereka. Asalkan namanya itu lelaki.

Dialog saya diatas bersama Aufa berakhir begini

"Kakak, dengar sini. Kakak tak boleh kahwin dengan abi. Tapi kakak boleh kahwin dengan orang yang sama karakter dengan abi"

"Lepastu Aufa boleh kahwin dengan siapa?"

" Erm, contohnya kawan kakak kan ada. Kawan boleh. Yang penting bukan ahli keluarga macam abi, dan adik"

"Owh, macam tu.Ok ibu" Kata Aufa sambil malu malu kucing.

[Lepas baca,Jangan lupa pesan pada suami masing ya]

#notaparentingpuanfarhan


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 598,271 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen