Do's And Dont's Apabila Anda Tinggal Bersama Ibu Bapa Mertua.

 

Hidup bersama ibu bapa mertua ini sememangnya kadang kala tidak boleh dielakkan, terutama jika pasangan anda itu adalah anak tunggal, anak bongsu atau anak kesayangan mereka. Sebelum bersetuju untuk hidup bersama dengan mertua anda, anda dan pasangan anda perlu duduk dan membincangkan segala-galanya, dari apa yang mungkin berlaku dan apa yang akan anda hadapi.

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh digunakan untuk membimbing anda melalui perbincangan anda:





Do: Mewujudkan zon peribadi anda.

Anda boleh tinggal di rumah yang sama, di bawah bumbung yang sama, tetapi mencipta pernyataan yang jelas tentang zon persendirian anda adalah suatu keharusan. Bilik tidur anda harus menjadi zon persendirian anda. Istilah yang sama berlaku untuk bilik tidur atau ruang kerja mereka.

Don’t: Jangan ubah tradisi keluarga.

Itulah rumah mereka dan peraturan mereka. Jika anda ingin mempunyai jadual yang berbeza, anda boleh membuat sendiri dan berbincang dengan ahli keluarga yang lain hanya untuk mendapatkan maklumat tentang mereka, tetapi jangan memaksa mereka mengikuti jadual anda.



Do: beramah mesra dengan keluarga lain.

Kami tahu kadang-kadang sukar untuk hadir di tengah-tengah ruang tamu di mana seluruh keluarga sedang rancak berbual pada hari Ahad apabila semua yang anda mahu lakukan adalah untuk terus duduk di bawah selimut dengan beberapa buku besar dan coklat panas. Tetapi kehadiran anda akan menunjukkan bahawa anda adalah milik mereka dan itu adalah perkara yang baik.

Don’t: Jangan biarkan mereka cuci kotoran anda.

Secara semula jadinya, anda perlu membersihkan semula kotoran yang telah anda lakukan. Bahkan anda juga tidak boleh menonjolkan masalah peribadi anda dengan pasangan anda. Sebagai contoh anda dan pasangan bergaduh, perkara ini akan membuat anda nampak buruk di mata mereka.



Do: Terlibat dengan kewangan.

Anda tinggal di sana, perkara terakhir yang anda perlu lakukan adalah tidak membiarkan mereka membayar semua bekalan elektrik dan utiliti dan biarkan mereka berfikir bahawa anda adalah seorang bersenang lenang. Buat perkiraan untuk berkongsi tanggungjawab untuk perbelanjaan isi rumah. Untuk mendapatkan barangan runcit, sebagai contoh, sentiasa menjadi perkara yang baik untuk hubungan kalian.

Don’t: Jangan mulakan perang siber.

Tidak peduli bagaimana hubungan anda dan juga ibu mertua anda, jangan sesekali beritahu dalam media sosial, internet, atau tempat yang akan dilihat oleh keluarga. Cepat atau lambat, mereka akan mengetahui dan anda akan menghadapi masalah.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 373,603 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen