Antara Sebab Para Ibu Bapa Perlu Hentikan Kata-Kata Negatif Terhadap Anak-Anak.

 

Menjadi para ibu bapa pada zaman sekarang, memang sangat mencabar kerana anak-anak membesar sejajar dengan perkembangan teknologi. Malah, peredaran zaman juga membuatkan banyak perkara yang berubah termasuklah dalam kemahiran penjagaan anak-anak. Kemahiran dalam penjagaan anak-anak harus dipertingkatkan juga, supaya tumbesaran anak-anak tidak terganggu.

Antara aspek yang para ibu bapa perlu tekankan ketika mendidik anak-anak adalah dalam penggunaan kata-kata kasar, mahupun negatif. Isu ini kerap menjadi masalah dalam keluarga kerana ia mampu mempengaruhi minda anak-anak menjadi negatif juga.

Ibu bapa perlu hentikan kata-kata kasar negatif yang berbaur carutan ini serta-merta kerana…

1. Anak-anak akan bertambah menjadi degil.

Jika ibu bapa terlalu kerap memarahi anak-anak dengan menggunakan kata-kata yang sangat negatif berbaur carutan, ini akan mengakibatkan anak-anak bertambah menjadi degil. Kata-kata carutan ini bukan sahaja membuat anak-anak menjadi keras-kepala, bahkan membuat anak-anak sukar mendengar kata ibu bapa.

Walaupun, ibu bapa hanya berkata-kata di dalam hati, namun siapa dapat menafikan kuasa Allah SWT. Jika termaktub kata-kata negatif anda pada anak-anak ketika itu, jadilah ia sebagai doa yang buruk pada anak-anak. Wallahua’lam.

2. Anak-anak menjadi sukar untuk menjadi pelajar cemerlang.

Ramai ibu bapa mengimpikan anak-anak menjadi pelajar cemerlang di sekolah, dan menganggap didikan cikgu itu amat penting. Namun sedemikian para ibu bapa terlupa bahawa didikan daripada rumah juga penting terutamanya dalam menjaga kata-kata dan bahasa dari diri sendiri. Jika ibu bapa sering mengungkapkan kata-kata negatif ini, anak-anak tidak dapat fokus dalam pelajaran, dan sukar untuk cemerlang.

Jadi, sekiranya anak-anak tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, usahlah hamburkan kata-kata negatif pada mereka.

3. Anak-anak akan mempunyai emosi yang tidak stabil.

Selain itu, anak-anak akan mempunyai emosi yang tidak stabil kerana langsung tiada kata-kata positif dalam minda mereka. Mereka akan selalu beranggapan bahawa ibu bapanya langsung tidak menyayangi dirinya lagi. Kata-kata negatif ampu mempengaruhi minda mereka sehingga emosinya menjadi tidak stabil dan sering mengalami tantrum.

4. Anak-anak akan mempunyai tidur yang tidak lena.

Apabila minda sudah disogok dengan kata-kata negatif, anak-anak akan mengalami insomnia juga kerana mindanya tidak henti-henti proses kata-kata tersebut. Apabila anak-anak menjadi overthinking sebegini, sudah tentu ia akan mendorong anak-anak sukar untuk tidur malam, bahkan tidak lena.

5. Anak-anak akan lebih suka meluangkan masa dengan rakan sebaya.

Dengan kata-kata negatif ini juga, anak-anak akan beranggapan, ibu bapanya sudah tidak menyayangi dirinya lagi, dan lebih baik meluangkan masa bersama sahabat sahaja. Oleh kerana itu, jika anak-anak lebih gemar meluangkan masa bersama sahabat, ibu bapa perlu bermuhasabah diri dan fikir kesalahan sendiri dari masa ke semasa.

Jangan Salahkan Anak Seratus-Peratus Apabila Terjadinya Tantrum Pada Anak-Anak!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 472,284 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen