Cara Menggendong Bayi Dengan Betul Dan Lebih Mesra.

 

Tubuh badan anak yang masih bayi masih terlalu lembut dan mudah untuk terdedah dengan kecederaan. Oleh itu, mereka ini perlu diberikan perhatian yang lebih terutama jika anda mengendong atau mendukung mereka ini. Ini kerana, jika anda tersalah dukung atau gendong, ia akan berdepan dengan kecederaan seperti dysplasia pinggul.

Namun jika anda lakukannya dengan betul, ia akan memberi faedah kepada anak dan juga ibu bapanya seperti menambah keeratan di antara kalian.



Bagaimana untuk membawa bayi dengan sling.



Berikut adalah cara untuk membawa bayi dengan sling dengan betul:



1. Bawa bayi di hadapan.

Membawa bayi di depan sesuai untuk bayi yang telah memasuki usia 4-6 bulan kerana leher mereka ini telah kuat dan kepala mereka mula berdiri teguh. Jangan meletakkan bayi menghadap ke depan adalah lebih baik sekiranya bayi menghadap ke arah anda.

Berikut adalah cara-caranya:

i. Gunakan alat yang membantu untuk mengendong pada badan anda dan mula melonggarkan tali jika diperlukan.

ii. Selepas itu, angkat bayi itu dan letakkan di dalam sling. Sekiranya sukar, minta bantuan pasangan anda untuk membantu meletakkan bayi di dalamnya dengan kedudukan yang menghadap dada.

iii. Kemudian letakkan kaki bayi supaya kaki terbuka untuk membentuk huruf M (lihat gambar). Posisi ini menjadikan beban antara sendi pinggul dan paha bayi tidak terlalu berat dan paha tidak menggantung terlalu banyak.

iv. Pastikan wajah bayi masih kelihatan dari atas dan tidak diliputi oleh pakaian orang yang membawa bayi tersebut supaya bayi tidak mengalami kesukaran bernafas. Muka bayi mesti kelihatan dari tepi dan atas sling.

v. Laraskan lubang di bawah sling di mana kaki bayi tidak terlalu longgar atau terlalu ketat.

Semak keadaan bayi dengan kerap dan pastikan dia tidak berada dalam kedudukan melengkung, di sebelah dagu, dan mukanya tidak terlalu melekat pada kain atau dada anda.



2. Bayi di belakang.

Cara untuk memegang bayi di belakang sebenarnya sama dengan membawanya ke hadapan. Anda perlu melakukannya dengan lebih berhati-hati. Sebabnya, anda tidak boleh mengawasi apa yang dilakukan oleh bayi ketika di belakang. Di samping itu, anda juga perlu meminta bantuan daripada orang lain untuk memantau bayi dan tali pinggang yang ada untuk mengelakkan kecederaan. Kemudian, pastikan bayi itu dekat dengan belakang anda. Ketatkan sling tetapi masih memberi ruang supaya bayi berasa selesa.


Prinsip penting dalam menggendong bayi.


Untuk mendapatkan cara yang selamat, anda perlu memenuhi prinsip yang dikenali sebagai TICKS, iaitu:

Tight = ketat, bayi berasa dipeluk oleh anda supaya anda dan bayi anda berasa selesa.

Invisible = Anda sentiasa dapat melihat wajah bayi.

Close enough to kiss = Kepala bayi dekat dengan anda supaya mudah dicium apabila didukung.

Keep chin off the chest = dagu bayi tidak bengkok ke dada, jadi ia tidak mengganggu pernafasan.

Support back = sling yang digunakan boleh menyokong belakang bayi.



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 492,887 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen