Ajar Anak Tidur Di katilnya Sendiri Dengan Melalui 4 Perkara Ini.

 

Setiap ibu bapa pasti akan berhadapan dengan masalah untuk memisahkan anak-anak yang tidur bersama anda ke katilnya sendiri. Tidak semua kanak-kanak akan suka tidur bersendirian jika selama ini anda sentiasa tidur bersebelahannya. Mungkin mereka tidak biasa keseorangan. Membuat anak-anak untuk tidur di katil mereka ini sememangnya mencabar. Di mana aka nada tangisan dan rengekkan apabila tiba waktu tidur.




Bila waktu yang sesuai anak-anak tidur di atas katil mereka sendiri?


Tiada jangka waktu yang sesuai untuk membiarkan anak tidur secara bersendirian. Ia bergantung kepada ibu bapa malah sikap anak itu sendiri.

Mungkin ada sesetengah memindahkan anak mereka apabila anak mereka sudah tahu bercakap, sudah mula ingin ruang yang luas ketika tidur ataupun sudah mula menghabiskan banyak waktu di tempat tidur, ia dalam anggaran 1 tahun hingga 3 tahun.


Bagaimana untuk mengajar anak agar lebih mudah untuk tidur secara bersendirian?


Sebelum mengajar seorang kanak-kanak untuk tidur bersendirian di atas katilnya, anda harus memberitahu anak anda kira-kira satu minggu terlebih dahulu supaya dia tidak terkejut. Berikan penjelasan kepadanya bahawa dia bukan lagi 'bayi' dan mula membesar.


Tanpa perlu memaksanya, anda boleh mengajar anak-anak untuk tidur bersendirian di atas katil mereka dengan cara berikut.



1. Pilih tilam yang selesa.

Sebelum mengajar kanak-kanak tidur di atas katil mereka sendiri, langkah pertama yang perlu anda lakukan adalah menyediakan tempat tidur yang selesa untuk anak kecil anda. Di samping itu, pastikan tilam yang anda pilih tidak terlalu tinggi untuk memudahkan kanak-kanak bangun atau turun dari tempat tidur.



2. Biarkan anak itu meletakkan permainan kegemarannya.

Beri kebebasan untuk kanak-kanak meletakkan semua barangan kegemaran mereka di sekitar katil. Kerana, anak-anak biasanya akan lebih mudah tidur jika dikelilingi oleh barang-barang yang dia suka. Paling penting, pastikan anak anda berasa selesa dan suka suasana bilik atau katil baru. Sekiranya mood kanak-kanak bertambah baik, lebih mudah bagi anda untuk mengajar anak untuk tidur di katilnya.



3. Bersedialah dengan anak yang tidur di atas katil.

Sebelum anda melatih anak anda tidur di atas katilnya pada waktu malam, cuba melatih anak itu untuk tidur siang di atas katilnya sendiri. Sebagai langkah pertama, anda boleh cuba mengajak anak anda bermain bersama di atas katil sehingga dia selesa. Sama ada dengan membaca buku cerita, bermain kereta, dan sebagainya.

Apabila dia mula merasa selesa untuk tidur di atas katil pada siang hari, maka anda perlahan boleh meminta dia tidur di atas katil pada waktu malam. Ingatlah, tinggalkan dengan anak anda sehingga dia benar-benar tidur di atas katil. Sekiranya perlu, letakkan beberapa di seklilingnya agar menggelakkan dia jatuh.



4. Lihat tindak balas anak.

Selepas anak kecil itu tidur dengan tilam baru, beri perhatian kepada pergerakan anak semasa tidur. Adakah dia mula tidur dengan baik atau kelihatan tidak selesa dan mula merengek.

Sekiranya anak anda menunjukkan tanda-tanda ketidakselesaan semasa tidur, patahkan badannya perlahan-lahan untuk menenangkan anak. Ingat, jangan biarkan anak anda tidur bersendirian dalam keadaan tidak selesa. Jangan juga memaksa kanak-kanak tidur di atas katil baru jika dia tidak bersedia. Biarlah dia kembali tidur bersama anda pada malam tersebut. Jangan biarkan dirinya bersendirian.

Apabila anak anda berjaya melakukannya dengan baik, jangan lupa untuk memberinya sedikit ganjaran. Pasti mereka akan lebih mudah untuk menikmati katil barunya kelak.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 492,855 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen