Ibu Ayah Perlu Bijak Memilih Animasi Tontonan Untuk Anak-Anak, Jangan Asal Kartun Sahaja.

 

Rancangan kegemaran anak-anak kalau cerita animasi ini. Hampir semua animasi dalam televisyen itu akan menjadi tonton wajib buat mereka. bahkan tidak ada yang menolak kalau diajak menonton cerita berunsurkan animasi ini.

Walaupun begitu, cerita berunsurkan animasi ini mungkin kelihatan begitu comel, kelakar, berwarna warni serta mampu membuat anak-anak duduk diam tapi secara tidak langsung mungkin terdapat animasi yang menyebarkan perkara yang tidak sepatutnya. Jadi sebagai ibu bapa, kita sepatutnya lebih perihatin terhadap tontonan yang akan diberikan kepada anak-anak kita.



Tidak semua jenis animasi sesuai untuk tontonan anak kita walaupun anak kita masih kecil dan tidak tahu apa-apa. Cuba untuk mencari animasi yang membantu perkembangan anak-anak dengan baik bukannya yang sebaliknya.



Bagaimana pilih animasi untuk anak-anak?

1. Pilih mengikut peringkat umur mereka.

Anda biasanya telah mula memperkenalkan filem animasi untuk anak anda dari umur 16 bulan hingga setahun lebih. Dalam lingkungan umur ini, anak-anak telah menunjukkan minat mereka dalam gerak, warna, bunyi, dan jenis imej yang terlihat di hadapan mata mereka walaupun mereka masih belum jelas.

Jadi apa kata anda mencari animasi yang membantu mereka untuk belajar sekali bersama-samanya. Sebagai contoh, animasi yang mengajak membaca doa, mengira, mengenal benda dan pelbagai lagi.

2. Pilih tema animasi yang sesuai untuk pembelajaran.

Memilih animasi anak-anak boleh menghiburkan, tetapi jangan meninggalkan aspek pembelajaran. Anda perlu teliti dahulu kandungan animasi tersebut sebelum menyerahkan kepada anak-anak anda.

i. Untuk umur 1-2 tahun, pilih animasi dengan imej yang mudah, seperti bola bergerak, atau abjad bergerak semasa disertai dengan muzik. Muzik dan tarian akan mengajak anak-anak bersemangat untuk mengambil bahagian dalam menggerakkan mayat mereka, yang juga boleh menjadi cara untuk mengasah kemahiran anak-anak.

ii. Untuk anak-anak lebih dari 2-4 tahun, pilih animasi yang boleh mengajak mereka untuk menghafal abjad, menyebut nombor, mengajar perkataan kata baru, atau meneka gambar atau warna haiwan.

iii. Jika anak anda berumur 4-5 tahun, anda boleh memberikan lebih banyak pertunjukan animasi interaktif. Animasi interaktif membuka peluang untuk anak-anak bermain soalan dan menjawab walaupun pada skrin.

iv. Apabila anak-anak berumur 6-12 tahun, anda boleh memberi anak-anak rancangan animasi dengan cerita-cerita superhero, persahabatan, keluarga, atau kehidupan harian yang disiarkan di stesen TV pada waktu tertentu.

Secara umum, anda juga telah dapat memperkenalkan pelbagai animasi yang mengajar moral anak-anak bagaimana bersosial dengan kawan-kawan serta berkelakuan kepada orang yang lebih tua. Jadi semasa bermain dan menonton TV, anak-anak juga akan mendapat pelajaran berharga untuk masa depan.



3. Pilih masa tontonan yang betul.

Animasi anak-anak biasa disiarkan pada waktu-waktu tertentu untuk disesuaikan dengan aktiviti harian mereka. Untuk anak-anak berumur 1-5 tahun, berikan masa untuk menonton televisyen selepas bangun tidur atau selepas mereka kembali dari bermain.

Bagi anak-anak yang sudah bersekolah, anda perlu memberi jadual waktu menonton animasi pada sebelah petang selepas sekolah /tusyen, atau pada waktu pagi untuk hujung minggu.



Elakkan Animasi yang berunsurkan seperti ini.

Elakkan kartun kanak-kanak yang mempunyai jalan cerita yang terlalu panjang dan sukar difahami. Sudah tentu kerana ini tidak sesuai dan menyokong pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak mengikut umur mereka. Tetapi apa yang mesti dipertimbangkan juga ialah kandungan yang dipamerkan serta isi kandungan di dalamnya.

1. Berunsur lucah.

2. Berunsur keganasan.

3. Tidak mengandungi perpaduan kaum.

4. Tiada adab sopan terhadap ibu bapa.

Walaupun kesemua animasi ini mampu menrik minat anak-anak, kita sebagai ibu bapa seharusnya lebih berwaspada dengan perkara-perkara yang merosakakn akhlak mereka. Jadi adalah lebih baik sekiranya kita melakukan tapisan terlebih dahulu sebelum membenarkan anak untuk menontonnya.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 461,218 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen