3 Langkah Untuk Nenek Dan Datuk Tampil Lebih Mesra Ketika Bersama Cucu-Cucu Yang Disayangi.

 

Selain ibu bapa serta adik beradik, kehadiran datuk dan nenek juga akan turut menyumbang dalam tumbesaran anak-anak. Namun begitu, jarak adalah perkara yang sentiasa menjadi halangan buat nenek dan datuk untuk mendekati cucu-cucu mereka. Mana tidaknya, masing-masing tinggal bersama ibu bapa mereka malah bukan tinggal berhampiran.

Jadi perhubungan cucu dan nenek serta datuk ini agak berkurangan jika hendak dibandingan dengan mereka yang tinggal bersama. Bukan itu sahaja, anda juga yang mungkin pulang ke kampung untuk melawat nenek dan datuk kerana kesibukan hidup di kota. Jadi perhubungan di antara mereka berdua ini agak renggang jika hendak dibandingan dengan cucu-cucu yang selalu melawat nenek dan datuk di kampung.



Bukan itu sahaja, anda yang pulang ke kampung tetapu di tangannya masih lagi sibuk dengan bermain telefon bimbit atau game. Ini akan membuatkan kemesaraan di antara keduanya sukar untuk terjalin, malah cucu-cucu lebih mudah untuk mengabaikan datuk serta nenek mereka.

Nenek dan datuk ini pastinya mahu mendekati cucu-cucu mereka malah ingin bergurau mesra bersamanya. Mana ada nenek dan datuk yang tidak sayangkan cucu mereka. Jadi apa yang boleh nenek dan datuk lakukan?



1. Lakukan pendekatan fizikal.

Tidak menghairankan, salah satu sebab yang kuat kenapa hubungan antara datuk dan nenek dapat berkait rapat dengan keakraban fizikal. Jarak dekat membolehkan datuk nenek untuk melakukan lebih banyak interaksi dengan cucu mereka supaya mereka lebih dekat. Bagaimana pula jika mereka menjauhi cucu sehingga jarang datang untuk melawat?

Sebenarnya ini bukan masalah. Sekarang teknologi ini sangat maju dan dapat memudahkan interaksi kanak-kanak dengan datuk dan nenek. Mereka boleh menukar berita dan jenaka melalui suara melalui telefon atau bersemuka dengan panggilan video . Walaupun mereka tidak bertemu secara langsung, kaedah ini ternyata sangat membantu dalam membina kedekatan antara datuk dan datuk.

2. Kerap menghabiskan masa yang lama jika bersama.

Saling berinteraksi antara cucu-cucu dan datuk nenek akan lebih terjalin jika sering dilakukan dengan kerap. Sekiranya ia hanya dua atau tiga kali setahun, terutamanya apabila ia bercuti panjang, ia tidak mencukupi.

Berhubung dengan lebih kerap memberi mereka lebih banyak peluang untuk memahami antara satu sama lain. Datuk nenek akan menyesuaikan diri dengan keperibadian kanak-kanak , dan sebaliknya. Oleh itu, ibu bapa perlu memberi peluang dan kepercayaan kepada kanak-kanak dan datuk nenek untuk menghabiskan masa yang berkualiti bersama-sama, tanpa anda dan pasangan anda.



3. Bersikap hangat dengan cucu-cucu.

Kanak-kanak lebih mesra jika seseorang itu menyenangkan, sentiasa menyokong dan menyayangi mereka. Ini sikap yang perlu anda sekiranya datuk dan nenek ingin mendekati cucu mereka.

Sekiranya datuk dan nenek anda bertentangan, cucu itu akan menjauh dan enggan mendekati. Sebagai contoh, jika kanak-kanak tidak mahu makan, datuk nenek tidak harus segera memarahi dan berteriak pada cucu-cucu mereka. Ini adalah peluang yang baik untuk datuk nenek untuk mendekatkan diri dan membina hubungan baik dengan cucu-cucu. Pujuk cucu anda makan dengan cara yang hangat dan mesra. Dengan sikap itu, tidak mustahil untuk menjadi dekat dengan cucu-cucu.

Mungkin akan mengambil masa sedikit untuk bermesra dengan cucu-cucu tetapi jika miliki sedikit usaha pasti ia akan lebih mudah.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 473,976 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen