Sukar Untuk Melakukan Simpanan, Mungkin Kerana 4 Faktor Ini.

 

Tidak ramai orang bijak dalam pengurusan kewangan mereka, walaupun rata-rata daripada kita ini mempunyai impian menjadi seorang yang senang atau kaya dikemudian hari. Bahkan ada juga yang mengimpikan untuk membeli rumah yang mewah, sebidang tanah ataupun sebuah kereta mewah pada masa akan datang.

Walau bagaimanapun, ramai yang hanya mengangankannya sahaja dan tidak ramai yang mahu berusaha untuk mencapai perkara tersebut. Apa yang membuat mereka ini lebih pilih untuk berangan daripada melakukan satu tindakan yang kecil?



Jangan biarkan diri anda selama-lamanya dalam angan sahaja melainkan anda sememangnya tidak mahu mengecapai apa yang dimahukan itu.

1. Terlalu takut untuk memulakan.

Biasanya yang menjadi punca seseorang itu tidak melakukan simpanan adalah kerana dirinya takut untuk memulakan perkara tersebut. Apa yang mereka takutkan adalah takut sekiranya wangnya tidak mencukupi hingga hujung bulan, bahkan takut sekiranya dirinya tidak mampu melakukan dengan konsisten serta baik.

Perasaan takut itu membuatkan seseorang itu menangguhkan niatnya untuk melakukan simpana, takaful dan juga pelaburan.

2. Tidak bijak menguruskan kewangan.

Seperti biasalah, mereka yang tidak bijak menguruskan kewangan biasanya sukar untuk melakukan simpanan buat diri mereka. Hal ini kerana, mereka tidak mampu mengawal pengeluaran wang yang ada. Apa yang mereka ini lakukan adalah, setiap perkara yang diinginkan itu adalah tercapai dan mereka miliki.

Sebab itulah merek ini sukar untuk miliki simpanan sedangkan simpanan itu akan membuat mereka mampu mendapatkan apa yang mereka mahukan.

                     

3. Tak tahu nak mula dari mana.

Perkara ini biasanya terjadi pada anak muda, di mana mereka ini kurang pengetahuan terhadap pengurusan kewangan. Malah mereka ini juga tidak tahu siapa yang sesuai untuk dijadikan rujukan sekaligus membuatkan mereka ini tidak tahu nak mula dari mana. Jadi mereka lebih banyak menangguhkan niat mereka hingga mengakibatkan mereka tidak melakukan sebarang simpanan untuk masa hadapan.


4. Tiada matlamat.

Biasanya mereka yang tidak melakukan simpanan ini adalah mereka yang tidak mempunyai matlamat. Mana tidaknya, mereka tidak tahu tujuan sebenar simpanan mereka. Jadi bagi mereka daripada simpan wang tanpa tujuan adalah lebih baik wang yang ada itu digunakan untuk berbelanja sesuatu yang mereka inginkan.

Perkara-perkara sebegini biasanya menjadi penghalang buat seseorang itu untuk memulakan simpanan. Mereka ini biasanya kurang mempunyai kesedaran akan kepentingan wang simpanan pada masa akan datang.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,507 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen