“Nak Simpan Duit Ni, Kena Banyak Bersabar…” Ikuti Perkongsian Ini.

 

Ramai dikalangan kita agak sukar untuk menyimpan duit dalam jangka masa yang lama, kerana tidak mudah sabar. Duit dah simpan sikit, nampak banyak sikit mula gatal tangan nak berbelanja.

“Takpelah, belanja sekali ni je..lepasni simpan lagi…”

Simpan hari ni, esok dah boleh kaya…

Nak simpan harta, wang ringgit semua ni perlukan kesabaran seperti perkongsian dari saudara Harith Faisal ini…

********

Kita ni manusia penuh dengan sifat tak sabar. Semua nak yang best. Semua nak yang mahal. Semua nak yang mewah. Tapi itu semua nak dapat segera dan cepat. Apa kata kita rendahkan sikit target tu dan mula kecil-kecilan. Sabarlah sikit!

1. Nak ada simpanan RM40K untuk buat modal beli rumah RM300K. Simpan RM500 sebulan. Nak cukupkan RM40K, ambil masa 80 bulan, lebih daripada 6 tahun. Sebab kita rasa jauh sangat 6 tahun tu, kita pun tak mula-mula menyimpan.

2. Rendahkan sikit bajet rumah yang nak dibeli tu. Contohnya RM150K. Kena ada RM20K sebagai modal untuk beli. Simpan RM500 sebulan, dalam masa lebih kurang 3 tahun dah cukup modal tu. 3 tahun okaylah juga. Tak lama macam 6 tahun tu.

3. Nak beli rumah idaman terus sebagai rumah pertama. Landed, dua tingkat harga sampai RM500K. Tapi gaji ciput RM3,000 saja. Boleh berimpian. Pastikan impian tu boleh dicapai. Mulakan langkah dengan beli rumah kecil-kecil bawah RM200K.

4. Ada sebab kenapa saya galakkan anak muda beli rumah kecil-kecil sebelum beli rumah impian. Dengan rumah kecil tu, anda akan dapat positive cashflow dari sewaan setiap bulan. Anda dapat pengalaman berkomitmen dengan bank pada skala kecil.

5. Yang paling best, bila dah ada rumah kecil ni, anda tak berapa kisah dengan kenaikan harga rumah. Sebabnya rumah kecil anda pun naik harganya. Selepas 5-10 tahun guna duit penyewa untuk bayar hutang bank, boleh jual dah rumah-rumah tu.

6. Katakan ada 4 rumah kecil. Jual 2 buah untuk dapatkan tunai, tinggalkan 2 buah untuk dapat cashflow positif setiap bulan. Tunai yang anda dapat boleh jadi modal untuk beli rumah idaman. Gaji masa tu pun bukan RM3000 lagi. Mesti dah naik, kan.

Sekian. Bermulalah sekadar yang kau mampu. Rendahkan target kalau perlu. Kurangkan belanja kalau kau rasa dah tak mampu. Perlahan-lahan melangkah dengan ilmu. Tapi kalau dah power, tak kisah pun nak laju-laju.

Ha! – HF

********

Semoga Bermanfaat!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 612,157 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen