3 Kaedah Persiapkan Diri Untuk Nikah Menurut Islam. Anda Sudah Bersedia?

 

Perceraian dan kekerasan dalam rumah tangga kian merebak di perkahwinan moden. Perkara tersebut terjadi kerana kekurangan pasangan muda mempersiapkan diri dan keperluan pernikahan. Dalam agama Islam sendiri ada beberapa persiapan yang perlu dilakukan seseorang yang hendak berkahwin. Persiapan tersebut lebih kepada kematangan emosi dan spiritual. Berikut ini adalah beberapa persiapan yang perlu dilakukan sebelum berkahwin.



1. Alasan berkahwin.

Banyak pasangan Muslim memasuki perkahwinan masing-masing dengan set mereka sendiri dan kerap kali kekurangan hubungan peribadi dengan Allah yang akan membantu mereka untuk menjadi sukses sebagai pasangan berkahwin. Seharusnya yang perlu difahami sebelum berkahwin adalah memahami tujuan perkahwinan dan alasan menikahi seseorang.

2. Pernikahan sihat.

Dalam Al-Quran dijelaskan bahawa Allah S.W.T menciptakan pasangan untukmu dari kalangannya sendiri. Supaya saling bantu membantu dan berkasih sayang. Dalam Islam, perkahwinan yang sihat bermula dengan amalan kuat dari tradisi Islam dalam memilih suami-isteri berdasarkan Al-Quran dan Sunah.



3. Pengalaman mengatasi masalah.

Sebelum berkahwin, masing-masing perlu menguji bagaimana calon pasangan mereka menyelesaikan masalah. Apakah berpedoman berdasarkan Al-Quran dan Sunah atau pemahaman sendiri.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,011 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen