Risau Anak Alami Speech Delay, Fahami Tanda-Tanda Ini Berdasarkan Umur Mereka.

 

Ibu bapa pastinya mahukan yang terbaik buat anak-anaknya. Ibu bapa juga pastinya mahukan anak-anak membesar dalam keadaan yang sihat serta cergas seperti kanak-kanak lain. Kalau boleh pada masa yang sesuai mereka ini sudah tahu memanggil anda papa dan mama, sudah pandai berjalan, faham setiap kata yang anda katakan dan pelbagai lagi.

Tapi sesetengah anak anda mungkin mengalami masalah lambat bercakap, dan itu agak membimbangkan anda kerana dirinya tidak sama seperti abang dan kakaknya. Mungkin ada yang menganggap tumbesaran anak berlain setiap orang, ada yang cepat dan ada yang lambat tapi bagaimana pula jika umur sudah semakin meningkat dirinya masih sama sahaja?



Berdasarkan perkongsian Puan Aishah Kassim, seorang Patologi Pertuturan Bahasa, pada umur tertentu, kanak-kanak perlu master skill tertentu untuk membolahkan mereka kembangkan skill-skill yang lain pula. Jika dah stuck pada skill-skill tertentu, perlulah rawat cepat ya. Sebab nanti akan mengganggu proses pembelajaran mereka.

Bila anda perlu dapatkan bantuan dari pakar atau professional untuk kenalpasti dan dapatkan rawatan jika perlu bagi masalah speech delay ini apabila anak-anak anda miliki tanda-tanda seperti berikut pada umur mereka.

Tanda-tanda speech delay.

                   

                   

                   

                   


                  

                  

                 

                  
Segera dapatkan nasihat daripada yang pakar jika anda berhadapan dengan masalah sebegini, jangan lengahkan lagi.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 399,546 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen