Wanita Ini Kongsikan 12 Tips Bagi Mengawal Anak Daripada Terus Merengek Meminta Permainan.

 

Apabila anak-anak mula merengek dan menjerit mahu barang permainan di shopping mall, pasti ramai dikalangan ibu bapa terus membeli dan memberi mainan tersebut supaya anak-anak tidak merengek lagi. Para ibu bapa mengalah kerana malu dengan situasi sebegini.

Namun, dengan perkongsian dari Puan Afidah ini, sebenarnya ada tips untuk menenangkan anak ketika merengek melalui kisahnya....

********

 

Adakah anda biasa dengan situasi ini?

Tahukah anda konsisten dan berpegang teguh dengan kata-kata dan peraturan yang telah anda tetapkan dan biarkan anak menunggu jika mahukan sesuatu adalah skill yang sangat penting diterapkan sewaktu anak masih kecil?

Ini adalah berkaitan dengan kawalan diri (self control) dan kepuasan tertunggak (delayed gratification) anak anda.

Pada tahun 1960an dulu, sebuah kajian yang dikenali sebagai “Marshmallow Test” telah dijalankan oleh seorang pakar psikologi terkenal, Walter Mischel, dari Stanford University” Amerika Syarikat untuk mengkaji kawalan diri kanak-kanak peringkat pra sekolah. Kajian ini berterusan selama berpuluh-puluh tahun.

Dalam eksperimen ini, setiap kanak-kanak dihidangkan dengan sebiji ‘marshmallow’ yang diletakkan di hadapan mereka.

Kanak-kanak yang berjaya mengawal diri dari memakan marshmallow tersebut dalam jangkamasa 20 minit yang ditetapkan akan diberikan sebiji marshmallow tambahan sebagai ganjaran.

Kanak-kanak ini ditinggalkan keseorangan dalam bilik bersama ‘marshmallow’ tersebut. Ada kanak-kanak yang tidak dapat menunggu dan ada yang sabar menunggu dan mendapat ganjaran yang dijanjikan.

Dalam kajian susulan yang dibuat berpuluh tahun kemudian, kanak-kanak “Marshmallow Test” yang mengambil keputusan untuk menunggu supaya mendapat ganjaran seterusnya didapati menjalani kehidupan yang lebih baik sebagai orang dewasa.

Mereka didapati lebih yakin diri, lebih berjaya mengawal diri dan emosi ketika melalui episod kesedihan dan kekecewaan, lebih berjaya dari segi pencapaian akademik, lebih sihat tubuh badan dan lebih berjaya merancang kehidupan mereka.

Mereka juga didapati lebih banyak menggunakan bahagian otak yang menjana pemikiran iaitu prefrontal cortex.

Latihlah anak supaya menjadikan kawalan diri sebagai satu gaya hidup. Apabila dilatih, lama kelamaan ia akan menjadi tabiat dan anak tidak akan lagi berguling-guling atau meraung inginkan sesuatu serta-merta.

Anak kecil memang sifatnya ‘impulsive’ atau belum boleh kawal diri sepenuhnya, oleh itu mereka perlu dibimbing, dilatih dan diberi peluang, bukannya dibiarkan mengikut keinginan mereka sepenuhnya tanpa batasan.

Antara latihan yang boleh dibuat dengan anak-anak:

1 – Ajar anak untuk menunggu waktu makan dan elakkan beri anak kudapan antara waktu makan.

2 – Banyakkan permainan dan aktiviti yang memerlukan fokus, perhatian, pendengaran dan kesabaran.

3 – Ajar anak untuk menunggu jika inginkan sesuatu, contohnya sesuatu yang diingini boleh dibeli untuk Hari Jadi, Hari Raya dan hari tertentu dan bukannya setiap kali ke pusat membeli belah, walaupun anda tidak ada masalah dari segi kewangan.

4 – Ajar anak untuk beratur ketika menunggu giliran dan bukannya memotong barisan – ini memerlukan anda sebagai ‘role model’.

5 – Latih anak/murid untuk menunggu giliran untuk bercakap dalam kelas dan bukannya memotong percakapan orang lain.

6 – Ajar anak untuk menunggu jika anda bercakap di telefon atau bercakap dengan tetamu atau rakan. Tetapi janganlah mengambil peluang untuk berlama-lama di media sosial ya.

7 – Ajar anak untuk membantu anda membuat kerja-kerja di rumah dan tidak melakukan tugasan untuk anak.

8 – Bacakan buku dan berita yang menceritakan tentang sifat sabar dan kawalan diri.

9 – Ajar anak untuk meluahkan emosi dengan perkataan dan bukannya dengan mengamuk.

10 – Puji setiap usaha anak untuk mencapai sesuatu matlamat, walaupun usaha itu kecil.

11 – Ajar anak melihat jam untuk melatih anak menunggu untuk waktu yang ditetapkan.

12 – Jadi ‘role model’ kawalan diri dan kepuasan tertunggak yang terbaik untuk anak.

Children See Children Do

Mungkin anda boleh mencuba ‘marshmallow’, oreo atau M&M test dengan anak anda?

********

Semoga Bermanfaat!


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 332,896 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen