“Wahai Suami, Jangan Terlalu Ambil Kesempatan Di Atas Ehsannya Seorang Isteri…”

 

Sering kali menjadi topik perbincangan di antara lelaki dan wanita, yang manakah akan melakukan tugas-tugas rumah seperti mengemas, memasak dan mengasuh anak-anak. Ramai lelaki akan menyatakan bahawa itu semua adalah tugas seorang isteri, manakala tugas seorang suami hanyalah mencari rezeki, menyediakan makan pakai, memberi nafkah dan lain-lain lagi.

Dalam ramai-ramai lelaki yang sibuk menyatakan itu semua tugas wanita, pasti akan ada seseorang lelaki yang menyatakan bahawa itu adalah tugas seorang suami, dan isteri melakukannya kerana ehsannya terhadap suaminya. Namun mungkin sahaja, dia takut untuk melakukan perkara tersebut kerana takut digelar suami takut isteri ataupun tidak mahu isterinya digelar queen control.

Mari kita ikuti perkongsian dari Puan Farizal Radzali, ketika beliau masih baru-baru kahwin dahulu ketika disoal jawab oleh Tok Kadi yang menikahkan mereka suami isteri.



Terkenang semasa dulu...

Dulu-dulu masa sehari lepas nikah, Tok Kadi dekat sini memang akan minta pasangan pengantin baru tu datang sendiri untuk ambil sijil nikah. Masa mula-mula sampai, Tok Kadi tu panggil saya dulu, tanpa suami. Dia suruh suami tunggu kat luar. Maka saya pun pelik rasa pelik bin hairan, masuklah ke pejabat Tok Kadi tu. Dah kenapa nak saya masuk seorang diri pulak?

Soalan pertama Tok Kadi tu tanya,

"Apa tugas isteri?"

Saya jawab, "Patuh kepada suami, menyediakan keperluan suami,"

Tok Kadi tu tanya lagi,

"Dalam rumahtangga, siapa isteri kena buat kerja rumah?"

Saya pelik naifnya menjawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya lagi,

"Siapa isteri kena memasak?"

Saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tanya terus,

"Siapa kena basuh kain?"

Dan saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya lagi,

"Siapa kena jaga anak?"

Dan saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya, "Kenapa isteri?"

Saya diam kejap cari jawapan. Lepas tu saya jawab, "Sebab dari dulu selalu tengok mak isteri buat semua tu,"

Tok Kadi tu geleng kepala. Saya dah salah jawab ke?

Lepas tu Tok Kadi tu suruh saya panggilkan suami saya. Tok Kadi tanya kat suami saya,

"Kalau seorang suami menyidai kain, apa orang keliling akan cakap?"

Suami saya jawab, "Isterinya queen kontrol,"

Saya tersenyum gelihati pelik jawapan suami saya.

Tok Kadi tu tanya lagi,

"Sepatutnya siapa isteri kena buat semua kerja rumah?"

Suami saya jawab, "Suami,"

Masa ni saya gelak terus sebab ingatkan jawapan dia salah.


Dan Tok Kadi tu anggukkan kepala sambil senyum. "Bagus kalau kamu tahu tugas kamu," Dan dia serahkan sijil nikah
kami tanpa soalan lain. Masa tu saya keruntukan dahi. Jawapan suami saya betul?

Masa tu baru saya tahu, kerja rumah adalah tugas suami. Itupun suami saya isteri beritahu. Jika isteri isteri buat, itu adalah ehsannya terhadap suami. Suami boleh suruh tapi tak boleh marah isteri jika isteri taknak buat. Tapi selalunya
isteri akan buat tanpa disuruh kerana isteri tu dah diterapkan sejak dulu, kerja rumah kerja isteri, bukan suami sebab itu isteri diajar sejak dulu.

Dulu, isteri duduk di rumah, suami keluar bekerja. Dah tentulah isteri buat kerja rumah walaupun itu bukan kerjanya.

Sekarang, samada isteri bekerja atau tak, cabarannya tak sama mcm dulu. Nak pulak dpt suami isteri tak tahu soal agama. Isteri dia tahu, suami punyai kuasa mutlak terhadap isteri. Isteri dia tahu, isteri kena ikut cakap suami. Isteri dia tahu, isteri berdosa kalau tak ikut cakap suami.

Kita terlalu mengikut LUMRAH & ADAT,

Sampai lupa pada HAKIKAT.

Malu bila suami dilihat buat kerja rumah, takut nanti orang kata kita ni isteri isteri kontrol suami, takut orang kata suami tu dayus. Kalau pelik kawan-kawan pulak, takut nanti digelar takutkan isteri. Sedangkan Rasulullah pun buat kerja rumah. Rasulullah pun jahit sendiri jubahnya isteri koyak. Tak malu pelik Rasulullah ke?

Lebih sedih bila keluarga suami pun tak tahu pasal ni. Bila anak lelakinya buat kerja rumah, menantu perempuan dah dipandang macam hantu dah. Sedangkan sepatutnya dia bangga kerana anak lelakinya mengikut sikap Rasulullah.

Bila rumah selerak, orang kata isteri isteri malas.

Bila anak-anak selekeh, orang kata mak tak pandai jaga anak.

Bila selalu beli makanan kat kedai, orang kata isteri tak pandai masak.

Bila semua suami buat, orang kata tak guna ada isteri.

Penat dengar apa orang kata. Cuba sedaya upaya supaya orang tak mengata. Sampai lupa apa Allah kata.

Itu isteri buat kebanyakan isteri memberontak. Bukan sebab benci tapi sebab penat kerana ehsannya tak dihargai. Nak lawan, takut berdosa. Tak buat kerja nanti, takut suami marah. Suami marah, berdosa jugak. Sampai satu masa, buat sesuatu tu sebab kena buat, bukan sebab ehsan lagi. Maka, ikhlas pun hilang. Bila ikhlas hilang, tu isteri dah tak pandai cakap elok-elok kat suami, tak tau nak senyum kat suami, tak tau nak beromantika pelik suami. Semuanya dah takde isteri manis.

Jadi, bila isteri buat perangai, carilah puncanya. Isteri takkan cakap, sebab dia dah penat. Penat nak ajar imamnya sendiri. Penat nak ajar suami bagaimana nak jaga isteri. Penat nak ajar pemegang kunci pintu syurganya. Cakap kang dikata mengada-ngada, terlebih cakap nanti, dosa jugak. Ajar suami nanti, calar pulak ego suami tu. Serba salah.  Jadi, kalau tak pandai, pergi masjid, solat jemaah, cari ustaz dan tanya ustaz.

Wahai suami, jgn terlalu ambil kesempatan di atas ehsannya seorang isteri. Samada isteri tu halalkan ehsannya atau tidak, kamu tetap akan ditanya kelak.



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 399,627 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen