Cara Efektif Menyimpan Wang Agar Tidak Mengikat Perut Ketika Hujung Bulan.

 

Apabila keadaan ekonomi semakin membimbangkan ini, pasti ramai yang akan mula membuat persiapan mengenai kewangan mereka, terutama dalam mengawal perbelajaan harian. Mana tidaknya, jika tersilap beli atau terlebih beli, ia akan menjejaskan kewangan yang ada pada bulan tersebut. Sebab itulah pentingnya dalam menguruskan duit dengan bijak pada permulaan bulan.

Jika anda masih bujang mungkin tidak ada masalah untuk anda mengikat perut demi ingin memiliki satu kehidupan yang selesa, tapi jika anda kini seorang ibu bapa, pasti keutamaan anak adalah perkara yang paling utama.

Banyak orang akan mengalami kesukaran dalam menguruskan kewangan mereka secara lebih efektif terhadap gaji yang mereka miliki.

Berikut cara menyimpn wang secara efektif:



1. Mengasingkan bayaran penting.

Perkara yang perlu anda lakukan setelah memiliki wang gaji anda adalah mengsingkan segala perbelanjaan adalah terlebih dahulu. Sebagai contoh anda perlu membuat agihan yang paling utama seperti bayaran sewa rumah, bayaran air dan elektrik, susu anak, barang dapur dan perkara lain. Pastikan sebelum anda membeli barangan lain, anda perlu pastikan perkara ini telah selesai dibayar. Jangan biarkan ia tertunggak.

2. Membuat kiraan.

Jangan sekali lupa yang berapa banyak wang telah keluar dari poket anda pada hari tersebut. Pastikan anda mencatat segala kiraan dengan jumlah yang betul. Ia mungkin akan sedikit melecehakan anda tapi, ia akan membuat anda lebih berhati-hati dalam mengeluarkan wang ke arah yang sia-sia.

3. Membuat perancangan.

Anda juga perlu membuat anggaran belanjawan untuk mengatasi ketidakpastian yang disebabkan oleh rancangan kewangan. Bagi anda yang tidak tahu untuk membuat belanjawan, berikutan pelan yang telah ditetapkan akan menjadi sangat sukar pada mulanya. Bagaimanapun, jangan buat alasan ini untuk berhenti membuat anggaran.

Sekiranya anda terbiasa dengannya dan melakukannya secara konsisten, pastikan belanjawan anda bukan perkara yang sukar dilakukan.


4. Amalkan sikap menabung.

Anda tidak akan mencapai matlamat kewangan, jika anda tidak mempunyai tabiat menyimpan dan mengetepikan sebahagian daripada pendapatan yang diperolehi. Mulai sekarang untuk menjimatkan tabiat yang baik yang dilakukan setiap kali anda menerima pendapatan.

Anda juga boleh mencari pelbagai cara yang membolehkan anda menyimpan lebih banyak wang dalam simpanan. Sebagai contoh, jangan membiasakan diri untuk makan dan memilih untuk membawa makanan dari rumah dan menjadikannya sendiri. Atau apabila pergi membeli-belah, pastikan anda mendapat tawaran terbaik mengenai item yang akan dibeli menggunakan diskaun atau faedah lain.

Jangan mulakan langkah ini apabila anda sudah berada dalam kewangan yang terdesak, tapi ia perlu dimulakan dengan lebiih awal.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 356,461 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen