Tanda-Tanda Menunjukkan Taubat Anda Diterima Allah.

 

Setiap manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Bahkan kesilapan yang berlaku itu boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Kesilapan bukan berpunca dari diri sendiri sahaja, malah ia juga mungkin membabitkan orang lain. Namun begitu, dalam setiap kesilapan yang pernah dilakukan, masih ada lagi ruang untuk anda berubah dan bertaubat.

Allah sentiasa membuka pintu-pintu taubat untuk hamba-hambanya yang ingin memohon keampunan daripadanya. Selagi anda memohon keampunan dengan bersungguh-sungguh, Insyaallah akan diberi keampunan oleh-Nya.

Buat anda yang ragu-ragu sama ada taubat anda diterima atau tidak, terdapat beberapa perkara yang anda akan rasakan apabila taubat anda diterima oleh Allah, jadi jangan pernah menyerah kalah atau berputus asa dalam memohon keampunan daripada-Nya.

Berikut adalah tanda-tanda taubat anda diterima oleh-Nya.



1. Hati lebih tenang dan aman.

Antara tanda taubat kita diterima adalah apabila hati kita mula berasa tenang dan aman sahaja. Hal ini kerana, anda lebih banyak mendekatkan diri dengan Allah sehingga ia mempengaruhi keadaan jiwa anda. Seseorang yang sentiasa melakukan dosa, hatinya akan berasa kurang tenang dan sentiasa cemas.

2. Dekatkan diri dengan orang-orang soleh.

Tanda yang seterusnya adalah, mereka yang taubatnya diterima ini mula bergaul rapat dengan mereka yang beriman dan beramal soleh. Dia mula meninggalkan rakan-rakan yang mengajaknya melakukan perkara yang berdosa. Di samping itu, semakin sering dia berkumpul dengan orang-orang soleh, semakin dekat dengan Allah Subhana Hua Ta'ala kerana salah satu sifat manusia mudah dipengaruhi oleh alam sekitar atau kawan-kawannya.

3. Lebih sibuk untuk melakukan amal ibadah.

Apabila taubat seseorang diterima oleh Allah, Allah akan terus menggerakkan hatinya untuk selalu menyembah dan mendekati Allah Ta'ala. Dia akan meninggalkan perbuatan dosa dan tidak bermoral kerana ia lebih selesa dengan aktiviti ibadah yang boleh membawa dia lebih dekat kepada Tuhannya.


4. Lebih bersyukur.

Kesyukuran adalah kunci utama untuk kebahagiaan dan kesolehan seseorang. Oleh itu, semakin banyak Allah menerima taubat yang dilakukan oleh manusia, kesedaran diri terhadap kebesaran Tuhan akan semakin besar dan semakin besar rasa terima kasih atas berkat-berkat - berkat-berkat yang selalu diberikan oleh Allah kepadanya.

Allah berfirman:

ألم تر إلى ٱلذين خرجوا من ديرهم وهم ألوف حذر ٱلموت فقال لهم ٱلله موتوا ثم أحيهم إن ٱلله لذو فضل على ٱلناس ولكن أكثر ٱلناس لا يشكرون 

Maksudnya: "Tidakkah kamu memperhatikan orang-orang yang keluar dari kampung halaman mereka, sedangkan mereka beribu-ribu (berjumlah) kerana takut mati; maka Allah berfirman kepada mereka: "Maut kepada kamu", maka Tuhan membangkitkan mereka. Sesungguhnya Allah mempunyai karunia untuk manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur "(Al-Baqarah: 243)

5. Miliki akhlak yang lebih baik.

Seseorang yang bertaubat tentu berusaha untuk memperbaiki moralnya dan Allah akan sentiasa meringankan hati hamba-Nya yang berhati-hati agar akhlaknya terus menjadi lebih baik dalam setiap masa.

Allah berfirman:


إنآ أخلصنهم بخالصة ذكرى ٱلدار 
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah membersihkan mereka dengan (menegakkan mereka) akhlak yang tinggi, yang selalu mengingatkan (manusia) di akhirat. (Surah Sad: 46)


Banyak lagi tanda-tanda yang menunjukkan bahawa taubat seseorang itu diterima. Maka dengan itu yang penah berhenti untuk bertaubat. Ingatlah bahawa Allah itu maha pengampun dan juga maha mengasihani.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 332,826 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen