7 Prinsip Pegangan Orang Kaya Apabila Simpan Duit, Jom Tiru!

 

Ramai orang ingin menjadi kaya bukan? Mana tidaknya, melihat keseronokan orang kaya dengan memiliki rumah besar dan kereta mewah ini siapa sahaja tidak mahu jadi kaya. Perkara sebegini tidak mustahil untuk anda capai asalkan ada kemahuan.

Pasti ramai yang ingin tahu bagaimana orang kaya ini menyimpan wang bukan? Mana tidaknya, teramat mustahil jika wang datang secara tiba-tiba dengan banyak sehingga mampu hidup mewah. Biasanya orang kaya ini mempunyai prinsip mereka tersendiri dalam mengumpul wang. Jom kita ketahui prinsip mereka ini.



7 Prinsip Jika Anda Nak Cepat Kaya.

Mula tanam 7 prinsip ini dalam diri (kalau anda nak kaya cepat).

Berdasarkan pemerhatian saya, ada beberapa prinsip penting yang diamalkan orang kaya-kaya dalam menyimpan kekayaan.

Saya sendiri pun amalkan prinsip ni. Dan Alhamdulillah, ia memang berkesan:

Prinsip #1 – Potong at least 10% daripada income bulanan untuk dijadikan simpanan untuk dilupakan.
Simpan dan lupa. Jangan diingat-ingat lagi.

Sampai satu masa, duit tu boleh dimanfaatkan untuk gandakan kekayaan melalui bisnes atau pelaburan.

Prinsip #2 – Simpanan di tempat yang agak ‘susah’ dikeluarkan macam Tabung Haji (tak ada kad ATM) dan simpanan emas.

Kalau simpan dalam Tabung Haji, jangan sekali-kali ambil kemudahan pengeluaran melalui ATM Bank Islam atau Bank Rakyat. Kalau mudah dikeluarkan, duit simpanan tu tak akan bertahan lama.

Dan lagi baik kalau serahkan buku bank tu kepada mana-mana ahli waris yang amanah. Bila benar-benar terdesak jer baru mintak buku tu.


Prinsip #3 – Mulakan simpanan sekarang walaupun sedikit. Tak kira berapa banyak pun jumlah yang kita mampu simpan setiap bulan, yang paling penting ialah memupuk TABIAT menyimpan.

Dulu saya mula menyimpan cuma RM20 sebulan potong gaji masuk Tabung Haji.

Pesan Azizi Ali, selagi anda tak menyimpan wang, selagi itulah anda tak akan jadi kaya.

Prinsip #4 – Asingkan cepat-cepat bahagian simpanan sebaik sahaja dapat gaji atau terima hasil bisnes. Jangan tangguh-tangguh.

Paling baik, buat potongan gaji supaya duit tu dapat ‘diselamatkan’ sebelum sampai ke tangan kita lagi.

Selebihnya baru guna untuk belanja. Duit yang tak diasingkan sangat berisiko untuk dibelanjakan.

Prinsip #5 – Letakkan matlamat simpanan at least 3 bulan pendapatan sebagai dana kecemasan. Lagi baik 6 bulan pendapatan.

Dana kecemasan tu penting sebagai ‘buffer’ kalau hilang pekerjaan. Kalau anda plan nak berhenti kerja dan buat bisnes sendiri, mesti simpan at least setahun pendapatan sebagai backup.

Kalau nak bebas kewangan, sasarkan simpanan at least RM1.2 juta. Nilai tu mampu menjana pendapatan tahunan yang cukup untuk tak perlu bekerja sepanjang hayat, In Shaa Allah.

Prinsip #6 – Laburkan semula bila dapat keuntungan daripada simpanan. Kalau dapat dividen, re-invest dividen tu supaya duit tu akan berganda.

Kalau belanjakan setiap kali dapat dividen, nilai pokok tu sebenarnya susut setiap tahun dimakan inflasi.

Nilai RM100,000 hari ni tak sama kuasa belinya pada 10 tahun akan datang.

Prinsip #7 – Jangan jadikan takaful / insuran sebagai tempat untuk menyimpan wang.

Tapi ambil takaful betul-betul untuk dilindungi dengan pampasan atas musibah seperti kematian, hilang upaya, kos rawatan hospital, dan penyakit kritikal.

Kalau simpan duit dalam takaful, anda rugi ‘wakalah fee’ yang bukan sedikit.

Takaful bertujuan untuk perlindungan kewangan jika berlaku sebarang musibah. Ia bukan untuk simpanan
Simpanan dan perlindungan takaful adalah dua instrumen berbeza.

Kita perlu adakan simpanan atas banyak tujuan yang tak boleh dilindungi oleh takaful.

Contohnya:

simpanan dana kecemasan (e.g. kereta rosak, kehilangan harta, hilang pekerjaan, dan lain-lain),

simpanan untuk memulakan bisnes,

simpanan untuk pelaburan, atau sebagainya.


Bak kata Zig Ziglar:


“WEALTH ARE ACQUIRED BY 20% HEAD KNOWLEDGE AND 80% BEHAVIOR


Benar. Kita bergantung 100% kat rezeki yang Allah berikan. Tapi kalau kita sendiri tak mulakan tindakan, tak jadi juga. Kalau tak ada usaha, sampai bila-bila kita tak layak jadi kaya.

Dan ini bermula dengan membenih tabiat menyimpan.

Bila kita dapat kuasai asas ini, kekayaan akan datang tanpa dijemput, dan kita pula “terpaksa” jadi kaya.

Btw, tips ini dari mentor kewangan saya Tuan Zulkifli. Cuba amalkan InsyaAllah anda pasti akan nampak kesannya..

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 465,825 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen