Gunakan Kad Kredit Secara Bijak, Jangan Membazir.

 

Kad kredit ini sama seperti anda meminjam atau membeli barangan secara ansuran. Ia tidak akan sama dengan anda membeli barang secara wang tunai yang dibayar secara penuh. Kad kerdit juga merupakan salah satu kemudahan yang ditawarkan oleh bank untuk berhutang dan membayar secara ansuran.

Namun penggunaannya harus berhati-hati dan jangan menggunakannya secara berlebihan dan boros. Hal ini kerana, apabila anda terlibat dengan hutang yang berlebihan hingga menyebabkan anda tidak mampu untuk membayarnya, ia akan memberi kesan kepada kewangan anda.

Kad kredit ini boleh digunakan tetapi perlu digunakan secara bijak. Bagaimana gunakannya secara bijak? Berikut adalah contoh penggunaan yang betul.




                       

1. Gunakan sebagai dana kecemasan.

Ramai orang terpaksa membayar menggunakan kad kredit terhadap satu jumlah yang tidak mampu dibayar dengan tunai dalam satu jangka masa. Sebagai contoh, membayar bil hospital atau membaiki kereta. Ini boleh berlaku apabila anda tidak mempunyai simpanan yang cukup serta ia berlaku tanpa dijangka.

2. Jangan membeli barang keperluan yang berjenama.

Anda sebenarnya tidak mampu untuk memiliki barangan tersebut, tetapi anda mampu selepas menggunakan kad kredit anda. Ini adalah tindakan yang salah, perkara tersebut bukanlah satu perkara yang penting. Elakkan membeli barang keperluan yang mahal sehingga anda tidak mampu untuk membayarnya secara tunai.

3. Elakkan pembayaran kad kredit yang lewat.

Jangan sesekali lambat membayar bil kad kredit anda. Membayar hutang kad kredit dan tidak melangkau bayaran adalah salah satu cara terbaik untuk mengelakkan hutang hutang pada masa akan datang.

Ketahuilah, apabila anda kehilangan pembayaran, pembayaran yang harus dibayar pada bulan berikutnya akan lebih tinggi. Ini disebabkan oleh sistem yang memberi faedah dan beban lewat yang perlu dibayar.

                             



4. Bayar jumlah kad kredi secara penuh setiap bulan.

Cara bijak untuk menggunakan kad kredit seterusnya adalah dengan tidak mengelakkan tanggungjawab. Anda boleh membuat pembayaran kad kredit sepenuhnya setiap bulan dengan tujuan mengelakkan jumlah yang anda hutang semakin banyak. Untuk membolehkan anda menggunakan kaedah ini, perkara yang perlu dilakukan ialah menggunakan kad kredit mengikut kemampuan anda setiap bulan.

5. Jangan beri pinjam kad kredit anda kepada sesiapa.

Apabila anda meminjamkan kad kredit kepada pihak lain, itu bermakna anda tidak lagi mempunyai kawalan ke atas kad kredit. Anda juga tidak pernah tahu bagaimana mereka akan membelanjakannya apabila menggunakan kad kredit pinjaman. Perkara-perkara yang paling teruk boleh berlaku, di mana anda akhirnya bertanggungjawab untuk bil-bil kad kredit yang dikeluarkan.

                     

6. Memahami keperluan kad kredit.

Setiap kad kredit mempunyai ciri dan keperluan yang berbeza antara satu sama lain. Dengan memahami pelbagai keperluan, ini dapat membantu anda mengelakkan hutang kad kredit yang berlebihan.

Sesetengah perkara yang sangat penting untuk anda fahami adalah tentang bagaimana ia digunakan dalam akaun kad kredit, bila anda akan dikenakan bayaran tambahan, dan bila kadar faedah akan meningkat.

7. Jangan berberlanja secara keterlaluan.

Lebih banyak kad kredit yang anda miliki, semakin banyak peluang anda membelanja secara luar kawalan. Mempunyai kad kredit untuk memudahkan bukannya membelanja secara tidak terkawal. Daripada anda menambah kad kredit di dalam dompet anda, adalah lebih baik jika anda menambah wang ke dalam simpanan anda.

Kad kredit ini bukanlah perkara yang wajib anda miliki. Ia hanya akan membantu di saat kecemasan sahaja, selebihnya hanya akan membawa padah kepada diri sendiri.



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,482 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen