Ustaz Ebit Lew Memesan Untuk Para Suami Mengubati Sifat Panas Baran Demi Keluarga Yang Disayangi.

 

Zaman millennial merupakan zaman yang mudah untuk seseorang itu mengalami kemurungan. Tertekan atau stress dengan kehidupan membuatkan semua individu bermain-main dengan emosi sendiri, sama ada berputus asa atau melempiaskan kemarahan pada setiap perkara.

Terutamanya di alam perkahwinan. Si suami yang secara lumrahnya berdiam diri ketika dilanda masalah, mula menjadi panas baran dan tidak dapat mengawal emosi gara-gara dengan tekanan hidup. Gaji kecil, anak ramai, isteri pula seolah-olah tidak memahami dengan kewangan atau ekonomi keluarga membuatkan si suami murung dalam diam.

Situasi beginilah membuatkan para suami ‘meletup’ dan menjadi panas baran. Kenapa ini terjadi? Jom ikuti perkongsian dari Ustaz Ebit Lew ini…

********

Terkejut sangat ketika seorang anak muda datang berdekatan saya dan memeluk saya.

“Ustaz, saya rindu nak jumpa ustaz. Saya datang sini keluar 3 hari di jalan Allah, kali pertama bila saya tahu ustaz akan hadir. Ya Allah hati saya berdebar. Allah makbulkan doa saya.”

Saya berkata kepadanya;

“Saya bukan sesiapa adik. Tetapi saya sayang adik kerana Allah. Kerana Allah yang temukan kita asbab doa adik.”

Beliau bersembang dengan saya, katanya;

“Ustaz, saya tak percaya tentang ustaz kata isteri akan jadi baik bila kita jadi hamba Allah yang baik dan mengamalkan sunnah Nabi SAW dalam keluarga. Saya hari-hari doa menangis supaya isteri saya jadi baik. Isteri saya tak solat. Tak tutup aurat. Kuat lawan saya. Hari-hari marah mengamuk, ada sahaja yang tidak kena.”

Sambungnya lagi;

“Saya mula berikan dia hadiah bunga. Saya tolong kerja-kerja rumah. Saya cium peluk dia sebelum dan balik kerja. Saya pergi masjid. Saya buat ta’lim di rumah. Saya mula bersama jemaah dakwah di masjid. Bila keluar berdakwah, terasa makin rindu pada isteri dan anak-anak di rumah. Saya sebelum ini kasar, garang, kuat marah dan tidak pandai mengambil hati isteri dan anak-anak.”

Beliau tertunduk seketika dan berkata;

“Tak sangka ustaz. Allah ubah segalanya. Berkat amal yang ustaz kongsikan dekat Facebook dan Youtube. Hati saya tenang dengar nama Allah. 3 hari kali ini buat saya menangis. Saya tidak sabar nak balik nak peluk isteri dan anak-anak. Isteri saya baik ustaz, kesian dia ustaz, penat sangat uruskan rumahtangga kami”

Saya peluk dia lagi sekali dan berkata;

“Tadi adik peluk saya, sekarang saya peluk adik. Tahniah kerana jadi suami yang baik. Tahniah kerana menjadi ayah yang baik. Tahniah kerana mula sambung kerja dakwah Nabi SAW.”

Sebenarnya wanita ini yang boleh lembutkan hati mereka ialah Allah.

Jalannya kita kena mula tarik rahmat Allah dalam rumah tangga dengan kelembutan, dengan kasih sayang, hargai mereka dan bimbing mereka berjuang di jalan Allah.

********

Semoga Bermanfaat!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 487,914 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen