“Akad Nikah Sekali Nafas” – Ikuti Penjelasannya.

 

Pernah dengar atau tidak bahawa terdapat situasi yang mahukan pengantin lelaki melafaz akad dengan hanya sekali nafas sahaja. Jika ada pemisah diantara lafaz tersebut, maka pengantin lelaki perlu mengulangi semula akad tersebut. Sebenarnya apa yang dimaksudkan akad nikah satu nafas ini? Mari ketahui penjelasannya berdasarkan soal jawap berikut.



Soalan:

Ada setengah jurunikah mahukan pengantin lelaki jawab dengan satu nafas. Pengantin tak boleh jawab dengan satu nafas, lalu disuruh ulang-ulang hingga banyak kali. Apa pandangan ustaz tentang hal ini?

Jawapan:

Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.

Menjawab persoalan, tidak disyaratkan satu nafas dalam menjawab lafaz nikah. Syaratnya ialah mesti berturutan. Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:

Antara syarat lafaz nikah adalah dengan ijab oleh wali dan qabul oleh pengantin lelaki secara berturutan.

Jika wali berkata: “Aku kahwinkan kamu dengan anak perempuanku,” dan selepas tempoh yang lama, pengantin lelaki menjawab: “Aku terima nikahnya,” maka aqad nikah itu tidak sah. Hal ini adalah kerana pemisahan yang lama antara ijab dan qabul tersebut. Dalam tempoh yang lama ini, ada kemungkinan wali menarik lafaz ijabnya semula.



Adapun diam yang sekejap antara ijab dan qabul, seperti bernafas atau bersin, tidaklah merosakkan aqad nikah tersebut.
Lihat al-Fiqh al-Manhaji (1/551-552)

Jadi, kami mengesyorkan kepada para imam atau jurunikah agar memudahkan proses lafaz nikah ini dan tidak memberatkannya apabila telah cukup syarat. Ini mengambil kira keadaan pangantin pada ketika itu mungkin dalam keadaan gugup, berdarah gemuruh dan sebagainya.

Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita dalam mengamalkan syariat-Nya serta memudahkan kita dalam setiap urusan. Amin.

Mengikut Mazhab Hanafi dan Hanbali: Tidak mengapa berlaku pemisahan yang lama antara ijab dan qabul jika sekiranya masih dalam majlis dan tidak disibukkan dengan perkara yang lain.



Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 466,209 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen