6 Fakta Perkahwinan Yang Anda Perlu Tahu. Bakal Pengantin WAJIB BACA.

 

Bila bercakap mengenai perkahwinan, semestinya kaum perempuan begitu teruja. Semuanya mengimpikan perkahwinan yang indah dan bahagia. Jadi, bila nak berkahwin semua pasti teruja kerana mahu 'mendirikan masjid' dan hidup sebumbung hingga ke akhir hayat. Disebabkan itu, hari ini berbagai trend perkahwinan yang dapat kita lihat. Ada yang suka buat secara besar-besaran di hotel mewah dan berlumba-lumba untuk dinobatkan sbagai 'Wedding of the year'. Ada pula yang lebih suka melangsungkan majlis secara bersederhana yang hanya dihadiri saudara-mara dan sahabat terdekat. Untuk majlis pula, kebanyakan kita menggunakan khidmat jurugambar profesional untuk merakam detik hari bahagia itu dalam bentuk foto dan video. Sesi fotografi pun ada banyak seperti prewedding, resepsi, outdoor dan postwedding. Tinggal untuk anda memilih pakej sahaja. Tidak mengapa, semuanya boleh dibuat sekiranya pasangan pengantin mampu. Apa salahnya kan?



Tetapi tahukah anda terdapat beberapa fakta benar mengenai perkahwinan? Okay pastikan anda baca sampai habis ya.

1. Tidak akan ada mana-mana perkahwinan seperti perkahwinan anda.

Ini kerana tidak akan wujud manusia lain seperti anda dan pasangan anda. Yes, no other version of you! Inilah perkara yang paling indah dan bahagia mengenai perkahwinan yang anda perlu tahu. Bahkan, tiada siapa yang akan dapat menjalin atau sepenuhnya memahami bond anda dan pasangan kerana perkahwinan anda adalah satu ikatan UNIK dua orang yang UNIK. Itulah sebabnya ia adalah sia-sia untuk membezakan perkahwinan anda dengan orang lain. Sebenarnya anda tidak dapat membandingkan perkahwinan semasa anda dengan perkahwinan yang lepas (jika ada) kerana mungkin elemen yang paling asas sesuatu pasangan adalah berbeza.




2. Anda tidak akan betul-betul mengenali seseorang itu sehingga anda mengahwininya.

Sehinggakan ada satu-satu masa anda akan merasakan pasangan adalah satu beban dan musuh buat anda yang mana anda mahu melarikan diri dari pasangan tanpa memikirkan akibat selepas perbuatan tersebut. Namun, perasaan ini tidaklah timbul kepada semua orang, ia bergantung kepada cara seseorang itu menyelesaikan masalah. Ini menujukkan anda telah mula benar-benar mengenali SI DIA. Dan juga mungkin kadangkala anda merasakan anda adalah manusia terakhir untuk pasangan bersama.


3. Jangan expect terlalu tinggi terhadap pasangan.

Saya yakin pasti anda pernah mendengar beberapa ayat yang sering digunakan oleh para ibu bapa yang melarang anda membuat sesuatu perkara.


You’ve heard it girls:
“You can do everything you want, after you get married.”
“Once you’re married your husband will take you wherever you want, but you can’t go now.”

TIDAK. Anda tidak akan dapat melakukan segala yang anda mahu apabila anda melakukan ujian kehamilan satu hari nanti dan mendapati dua garis pada alat bacaan kehamilan. Anda tidak akan dapat untuk pergi ke mana sahaja yang anda mahu apabila suami anda keluar bekerja 10 jam sehari, menghabiskan 3 jam di jalan raya dan pulang ke rumah yang hanya untuk tidur. Jadi anda perlulah BERSEDIA!



4. Kebahagiaan anda bergantung kepada kejujuran anda terhadap diri.

Ini yang menarik yang patut anda lakukan. Sebelum berkahwin anda perlu mengetahui dahulu siapa diri anda dan bagaimana pasangan yang anda mahukan. Anda perlu jujur pada diri sendiri.


Adakah anda seorang introvert atau ekstrovert atau kedua-duanya sekali?
Anda mahukan pasangan yang introvert atau ekstrovert atau kedua-duanya sekali?
Apakah kekuatan anda? Apakah keburukan anda?
Apakah peristiwa yang masih 'menghimpit' diri anda yang mungkin memberi kesan terhadap perkahwinan anda?
Adakah anda bersedia untuk menjadi lebih tidak mementingkan diri sendiri, sabar dan berkorban?
Adakah anda tidak kisah jika pasangan anda tiada pekerjaan tetap buat masa sekarang?
Dan banyak lagi.

Berdasarkan soalan di atas, fikirkan ciri-ciri pasangan yang anda mahukan dan lihat sama ada teman yang bersama anda itu dekat atau tidak dengan ciri-ciri yang anda mahukan. Ini bukanlah ciri-ciri perfect yang anda perlu cari, tetapi ia adalah ciri-ciri teman yang fit yourself enough untuk hidup bersama.



5. Tidak ada sebab UTAMA kenapa anda mesti rush dalam perkahwinan.

Jangan terlalu terburu-buru membuat keputusan. Pilihlah individu yang betul dan berkawanlah dengan seramai mungkin kerana kita mengharapkan perkahwinan hanya perlu berlaku sekali saja dalam kehidupan.


6. Perkahwinan bahagia benar-benar WUJUD!

Ya saya tahu, selepas anda membaca 5 perkara di atas ia membuatkan anda berfikir-fikir untuk tidak mendirikan masjid. Fakta ini bukanlah untuk menakut-nakutkan anda tetapi inilah senario sebenar yang mungkin bakal dialami sesetengah dari kita. Yang penting, anda haruslah bersedia. Perkahwinan bukanlah sesuatu perkara untuk suka-suka. Kita berkahwin untuk menghalalkan hubungan sah sebagai suami isteri dan meneruskan legasi keluarga disamping memenuhi tuntutan agama. Anda cuma perlu lebih REALISTIK dan BERSEDIA sebelum menjelangnya hari bahagia. Perkahwinan bahagia juga memang wujud contohnya perkahwinan Rasulullah s.a.w bersama isteri-isterinya. Walau apa pun terjadi para isteri Rasulullah s.a.w tetap berada di sampingnya. Apa yang penting jujur dan jadilah teman baik pasangan SEPANJANG HAYAT.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 373,603 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen