Mengapa Orang Masih Mahu Pertahankan Hubungan Meskipun Sudah Tidak Ada Rasa Cinta?

 

Selalunya kita beranggapan bahawa seseorang itu saling bertahan kerana diri mereka masih mencintai antara satu sama lain tetapi sebenarnya tidak juga. Hubungan yang tidak bahagia biasanya timbulkan rasa tertekan dan kerisauan yang melampau, namun tidak semua orang ingin putuskan perhubungan seperti itu. Jadi mari kita cari tahu mengapa mereka masih melakukan hal tersebut.



1. Rasa percaya diri yang rendah.

Menurut psikologi, orang yang tidak menyedari apa kelebihan mereka dalam suatu hubungan umumnya sedia diperlakukan dengan tidak baik dalam hubungan tersebut. Hal ini kerana dikawal oleh fikiran dan merasa tidak berguna.

2. Usia yang semakin lanjut.


Orang akan ragu untuk berpisah karena melihat usia mereka yang sudah tua dan malu berpisah. Kebanyakan orang akan bertahan dengan perasaan kosong dalam hati mereka sekiranya hubungan pernikahan tetap berjalan seperti biasanya.

3. Fikiran seperti “dia tidak baik tetapi hanya dia yang ada anda.”


Fikiran ini yang banyak dimiliki wanita meski tak ada lagi cinta. Akhirnya mereka pasrah dengan keadaan. Tidak berusaha memperbaiki hubungan dan bahkan memilih ikut mengabaikan pasangannya.


4. Anak-anak.

Umumnya orang bertahan kerana anak-anak mereka dan tak punya kepercayaan boleh bahagia jika melepaskan hubungan yang sekarang. Anak adalah pemberi semangat dan demi anak, biasanya orang tua tak akan bercerai agar anak tak perlu merasakan rasa sakitnya juga.

5. Percaya bahawa pernikahan bahagia itu tak ada


Kerana sering mendengar cerita bahawa pasangan lain juga sering bertengkar dan menghadapi masalah, akhirnya wanita membentuk fikiran bahawa sebenarnya pernikahan bahagia itu memang tidak ada. Pernikahannya tak boleh bahagia lagi.

Ini adalah sebab mengapa mereka selalu bertahan terhadap hubungan tersebut walaupun dalam hati mereka telah tidak mencintai pasangan mereka. Ini adalah satu perkara yang sangat sukar untuk dilakukan dan ia memerlukan ketabahan yang kuat.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 356,956 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen