5 Tahun Pertama Perkahwinan Dikatakan Sangat Mencabar, Mengapa?

 

Menjadi pengantin baru pastinya satu saat yang bahagia dan tidak dapat dilupakan. Rasanya setiap hari akan selalu berbunga kerana selalu ada pasangan yang menemani. Ramai orang berfikir bahawa lima tahun perkahwinan pertama adalah saat-saat yang mudah berlakunya pertengkaran tetapi mengapa? Berikut adalah beberapa sebab mengapa pasangan harus bekerja lebih keras untuk menyesuaikan diri dengan satu sama lain dalam tempoh masa 5 tahun perkahwinan.



1. Anda masih diliputi oleh masalah kewangan.

Seringkali masalah kestabilan kewangan adalah sebab utama kegagalan dalam 5 tahun perkahwinan pertama. Anda dan pasangan anda akan memikirkan lebih banyak tentang semua perbelanjaan seperti keperluan isi rumah, ansuran perumahan, kos pendidikan kanak-kanak, dan sebagainya. Sudah tentu ini akan menjadi masalah jika anda dan pasangan anda tidak bercakap mengenainya, kerana wang sangat sensitif.

2. Anda fikir perkahwinan dapat menyelesaikan segala-galanya.

Walaupun sudah lama bercinta, ini tidak bermakna anda memahami sepenuhnya ciri-ciri pasangan. Kerana semua orang akan berfikir bahawa perkahwinan adalah cara paling efektif untuk dapat mengatasi kebiasaan buruk pasangan. Walaupun ini tidak semestinya perkara yang betul, kerana dengan berkahwin anda akan belajar bagaimana untuk berkompromi untuk dapat menerima semua kelebihan dan kekurangan pasangan. Jika anda ingin mengubah tabiatnya yang buruk, maka anda juga harus membawanya menjadi lebih baik tanpa kehilangan diri sebenarnya.

3. Anda kekurangan komunikasi.

Rutin baru yang akan anda lakukan sebagai suami isteri adalah masa dan usaha yang cukup. Sehingga anda dan pasangan anda boleh lupa untuk tetap intim dan menjalankan komunikasi yang baik dalam perkahwinan. Jika ada yang sibuk, biasanya ada satu pihak yang merasakan bebannya lebih berat daripada pasangannya. Oleh itu, komunikasi sentiasa penting dalam berjaya dalam hubungan perkahwinan.


4. Ada masalah dengan keluarga mertua.

Berkahwin dengan pasangan, sudah tentu anda juga 'berkahwin' dengan keluarganya. Anda mesti dapat menyesuaikan diri dengan keluarga pasangan anda, terutama ibu bapanya. Jika anda tidak dapat bersaing dengan mertua anda, maka pasti hubungan anda tidak berjalan begitu lancar. Biasanya masalah akan timbul apabila seseorang berasa tidak mampu untuk meluahkan rasa hati dengan bebas. Inilah yang boleh mencetuskan hubungan yang lemah di awal perkahwinan.

5. Anda mempunyai matlamat yang berbeza

Sebelum memutuskan untuk berkahwin, sangat penting untuk membincangkan kehidupan selepas perkahwinan. Anda dan pasangan anda boleh bercakap tentang perancangan apabila mereka ingin mempunyai anak, kewangan, rancangan pendidikan dan pekerjaan. Ini pasti akan membuat anda berdua tidak terkejut sehingga anda benar-benar tahu rancangan masing-masing. Anda boleh mempersiapkannya sebelum pernikahan untuk merealisasikan maksud rancangan itu.

Selepas mengetahui lima sebab ini, anda dan pasangan anda mesti mengetahui lebih lanjut mengenai tanggungjawab diri. Terutama jika ada anak-anak yang boleh meningkatkan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa. Anda perlu tahu, jika anda boleh membina hubungan yang baik pada permulaan perkahwinan maka anda pasti yakin bertahan lama dengan hubungan anda.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 464,709 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen