Disebalik Bunga Yang Diberikan, Mari Ketahui Maksudnya.

 

Seperti yang kita tahu, untuk memujuk seorang wanita dengan mudah adalah dengan memberinya bunga. Ini adalah satu taktik yang biasa digunakan oleh seorang lelaki. Bahkan ia sangat mudah untuk mendapat tempat di hati wanita. Hal ini kerana, bunga adalah salah satu perkara yang diminati wanita. Tetapi sebelum anda memberikan bunga atau menerima bunga, cuba cari tahu dahulu maksud bunga tersebut.



Lebih dari seratus tahun yang lalu, pasangan Victoria mengamalkan floriografi, yang merupakan “bahasa bunga.” Mengikut amalan ini, setiap spesis (dan kadang-kadang, warna) bunga mewakili makna lambang. Oleh itu, apabila seorang lelaki ingin memberi bunga mawar, itu bermakna dia benar-benar menginginkannya, dan jika seorang wanita menghantar bunga cyclamen kepada lelaki itu, bermakna dia mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Itulah sebabnya orang zaman Victoria mengambil bunga dengan serius, di mana setiap kedai juga teliti dengan makna setiap bunga.

Konsep ini mungkin kelihatan kuno hari ini, tetapi jika anda ingin membuat bunga anda istimewa (sama ada untuk kekasih, ibu anda, atau sahabat), pilihlah bunga yang menyatakan perasaan anda untuk orang itu. Dan sebelum anda menghantar sejambak kepadanya, tulis dahulu kad nota sebagai sentuhan manis.


Orkid.
Bunga orkid memberi makna kekaguman dan innocent.


Tulip.

Antara bunga kesukaan ramai, katanya tulip bermaksud keyakinan, caring dan cinta.


Kekwa.

Atau dalam bahasa inggeris dipanggil chrysanthemum. Bunga kekwa mempunyai mesej ringkas iaitu kejujuran dan kesetiaan.


Camelia.
Bunga yang cukup cantik ini sangat disukai oleh orang zaman Victoria. Menurut mereka, bunga ini memberi erti “nasib saya ada di tangan anda.” Agak tersirat bukan?


Daisy.

Juga memberi makna yang sama seperti bunga orkid iaitu innocent dan suci.


Matahari.
Bunga matahari bukan bunga sembarangan, ia memberi simbol kuasa dan kekaguman kepada seseorang. Untuk konteks persahabatan dan perhubungan, matahari melambangkan kesetiaan dan ikatan yang kuat antara dua individu.


Lavender.

Dari aroma yang indah kepada warna ungu, sejambak lavender sentiasa akan dihargai, lebih-lebih lagi ia menyampaikan mesej kepuasan.


Mawar Merah.
Bunga rasmi Hari Kekasih ini melambangkan cinta dan keinginan.


Jasmine/Melati.
Bunga jasmine/melati dikaitkan dengan cinta. Jasmine juga melambangkan kecantikan dan keghairahan. Dalam sesetengah budaya, jasmine mewakili penghargaan dan nasib baik.


Calla Lily.
Bunga ini secara teknikal bukanlah sebahagian daripada keluarga lily. Calla lily dinamakan sempena perkataan Yunani untuk cantik – calla. Makna paling biasa yang dikaitkan adalah kesucian dan kesetiaan, sering digambarkan dengan imej Virgin Mary.


Peony.
Makna peony yang biasa termasuk romantis, kemakmuran, kekayaan, kehormatan, belas kasihan dan kesabaran.


Buat anda yang ingin memberi bunga itu, jangan salah beri bunga. Nanti lain pula maksudnya. Tetapi bagi anda yang menerima bunga tersebut, cuba fahami apa maksud bunga yang diberikan itu.


 

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,893 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen