Apa Itu Cinta Sejati?

 

Setiap orang mempunyai definisi sendiri tentang cinta sejati. Takrif yang mereka pegang menjadi panduan bagi mereka untuk menjalani kehidupan cinta mereka. Walaupun definisi cinta sejati sangat pelbagai, semua definisi cinta sejati sebenarnya mempunyai satu perkara yang sama, iaitu tidak menyakiti diri sendiri dan orang lain dalam proses mencintai dan menyayangi. Berikut adalah lima pemahaman tentang cinta sejati.



1. Cinta sejati perlu usaha yang kuat.

Sesiapa yang mengatakan "Jika dia adalah orang yang betul, anda tidak perlu banyak usaha!" dia masih lagi belum matang megenai cinta. Cinta sejati masih memerlukan usaha, sekarang dan selepasnya. Usaha untuk menjadikan pasangan anda gembira, mengetahui apa yang rakan-rakan mereka tidak suka, cuba berkompromi, bina masa depan bersama-sama, dan bekerjasama untuk menyelesaikan masalah, itu adalah salah satu usaha yang perlu ada.

2. Tahu bagaimana untuk menyayangi pasangan.

Setiap orang mempunyai definisi cinta yang berbeza-beza, sehingga anda dan pasangan akan mencari perbezaan tentang cara menunjukkan cinta kepada satu sama lain. Itulah sebabnya anda perlu menyampaikan perasaan anda kepada pasangan anda tentang bagaimana anda ingin dicintai olehnya. Kalau anda menganggap cinta sejati adalah pasangan harus melakukan segalanya dengan romantis, bermakna anda belum cukup dewasa memahami erti cinta yang sesungguhnya

3. Cinta sejati tidak mampu selesaikan semua masalah.

Cinta sejati boleh menjadi satu sebab bagi anda untuk mencuba dan berjuang untuk pasangan anda. Walau bagaimanapun, cinta tidak boleh menjadi satu-satunya pegangan untuk menjalani hubungan. Anda dan pasangan anda masih memerlukan kestabilan, pemahaman, penyayang, kompromi, serta usaha yang seimbang untuk merealisasikan hubungan berdasarkan impian anda. Sekiranya salah satu daripada komponen ini hilang, cinta hanya akan mengarahkan anda kepada hubungan yang kasar.


4. Tidak mampu selamat kan seseorang dengan cinta.

Cinta sejati boleh memberi inspirasi kepada anda. Cinta sejati boleh membimbing anda. Cinta sejati dapat memberikan kekuatan yang tidak dapat dibayangkan sebelum ini. Namun begitu, jika pasangan anda tidak bersedia menyembuhkan dirinya sendiri, anda tidak akan dapat menyelamatkannya. Seperti mana-mana cintakan yang anda berikan kepadanya tidak akan mengubahnya atau menyelesaikan masalah itu. Cinta sememangnya boleh digunakan oleh anda untuk menyokong dan menggalakkan pasangan anda, tetapi anda tidak boleh menjadi satu-satunya modal untuk menyembuhkan pasangan anda.

5. Tidak mampu menyembuhkan akan kelukaan lalu.

Semua orang mesti pernah terluka kerana cinta, tidak kira apa pun. Semua orang pernah patah hati, dikhianati, ditinggalkan, dan terjebak dalam hubungan yang tidak sihat. Jadi sangat sukar untuk membuka hati untuk cinta dan pasangan baru. Namun, adakah anda bertanggungjawab untuk menyembuhkan luka hati pasangan anda? Tidak. Satu-satunya yang bertanggungjawab untuk menyembuhkan kecederaan yang dirasakan pasangan adalah dirinya sendiri lain.

Jangan penah salah anggap mengenai cinta sejati ini. Cinta sejati bukan lah satu pengorbanan tetapi adalah satu hubungan yang serasi, saling cinta dan mempercayai antara satu sama lain.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,490 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen