Banyaknya Pahala Suami Yang Suap Makanan Ke Mulut Isteri. Dah Buat Ke Belum?

 

Cuba tanya diri sendiri, bila kali terakhir suami suap isterinya makan? Adakah waktu makan beradap masa hari persandingan? Kalau betul memang rugilah kaum suami sebab tak merebut pahala yang banyak bagi suami yang suap isterinya makan.



Renungkan hadis ini...

عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً تَبْتَغِي بِهَا وَجْهَ اللَّهِ إِلَّا أُجِرْتَ عَلَيْهَا حَتَّى مَا تَجْعَلُ فِي فَمِ امْرَأَتِكَ

Dari Sa'd bin Abu Waqash RA bahwasanya dia mengkhabarkan, bahwa Rasulullah SAW bersabda: 'Sesungguhnya, tidaklah kamu menafkahkan suatu dengan mengharap reda Allah kecuali kamu akan diberi pahala termasuk sesuatu yang kamu suapkan ke mulut isterimu'.(HR Bukhari No: 54) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1. Setiap pemberian suami ke atas isterinya dengan mengharap reda Allah akan tetap mendapat ganjaran pahala.



2. Pemberian suami ke atas isteri seperti makan minum, pakaian dan tempat tinggal adalah suatu kewajipan. Setiap yang diberi kepada isteri termasuk menyuapkan makanan ke mulut isteri akan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah. Sabda Rasulullah SAW:

ولهنَّ عليكم رزقُهن وكسوتُهنَّ بالمعروف

'wajib bagi kalian (para suami) memberikan rezeki (makanan) dan pakaian dengan baik kepada mereka (para isteri)' (HR. Muslim No:1218)

Juga hadis yang diriwayatkan dari Muawiyah Al-Qusyairi:

قلت: يا رسول الله! ما حقُّ زوجة أحدِنا عليه؟ قال: أن تُطعِمَها إِذا طَعِمْت، وتَكْسُوَها إِذا اكتسيت، ولا تضربَ الوجه، ولا تُقَبِّحَ، ولا تهجرَ إِلا في البيت

Aku berkata: Wahai Rasulullah, apa yang berupa hak isteri yang wajib kami tunaikan?'. Baginda bersabda: 'engkau beri ia makan jika engkau makan, engkau beri ia pakaian jika engkau berpakaian, dan jangan engkau memukul wajahnya, jangan mencelanya, dan jangan memboikotnya kecuali di rumah' (HR. Abu Daud No: 2142) Status: Hasan.

3. Para suami wajib menunaikan hak isteri yang menjadi tanggungjawabnya seperti makan minum, pakaian, tempat tinggal dan sebagainya. Maksud hadis ini ialah memberi nafkah zahir iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal... Tapi kalau suami selalu melazimi menyuap makanan ke mulut isteri lagi bertambah pahala... Jadi, banyak pahala suami suap isteri makan. Mudahnya nak bagi nafkah makan, ya! Janganlah suap isteri pada hari makan beradab itu saja, cuba jadikan amalan dalam kehidupan seharian.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 407,918 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen