Jadilah Menantu Pilihan Seperti Kesetiaan Isteri Saidina Utsman Bin Affan R.A.

 

Seorang gadis mulia bernama Nailah Binti Al-Farafishah Al Kalbiyah. Umurnya hanya 18 tahun ketika menikahi Saidina Ustman yang pada ketika itu berusia 80 tahun.

“Apakah engkau tidak keberatan menikahi seorang lelaki yang sangat tua ini?” tanya Saidina Ustman..



Nailah tersenyum dan menunduk sambil berkata..

“Saya termasuk wanita yang lebih suka memilih suami yg lebih tua”

“Tapi aku telah jauh melampaui ketuaanku?” Nailah kembali tersenyum sambil berkata;

“Waktu mudamu telah dihabiskan bersama-sama Rasullah SAW dan itu jauh lebih aku sukai dari segala-galanya”



Waktu berlalu hari berganti hari dan masa berganti masa, hasil perkongsian hidup itu mereka telah dikurniakan seorang puteri, Maryam binti Utsman. Dari saat pernikahan itu, Nailah tetap setia bersama suami tercinta.

Hingga pada suatu ketika, saat Saidina Utsman mahu dibunuh pemberontak, Nailah tetap setia disamping suaminya itu dan mempertahankannya dengan tubuhnya sendiri. Dia rela merebahkan tubuhnya untuk melindungi suaminya itu.

Subhanallah..Sehingga diceritakan jari jemarinya yang tulus itu terputus dek terkena libasan pedang pemberontak. Ketika akhirnya Saidina Utsman wafat dalam kemuliaan, Mu’awiyah menghantar utusan untuk meminang Nailah.



Nailah menolak pinangan tersebut.

Muawiyah bertanya, apa gerangan yang membuat Nailah menolak dia. 

"Aku melihat kesedihan ini menyelimutiku seperti pakaian yang menyelimuti diri ini. Aku takut kesedihanku atas Utsman bin Affan ini akan terulang kepada orang lain seperti dia. Ini tidak akan terjadi lagi." kata Nailah.

"Tidak mungkin ada seorang pun yang mampu menggantikan kedudukan Utsman di dalam hatiku," kata Nailah lagi.

Allahuakbar...

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 455,317 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen