Amanah Ibu Untuk Kahwinkan Anda Dengan Calon Pilihannya. Sekiranya Berlaku, Bagaimana?

 

Seorang ibu, dia berkeinginan untuk memberikan yang terbaik untuk anak menurut kata hatinya. Tiada ibu di dunia ini ingin memberikan anaknya kepada orang yang tidak selayaknya. Dia merasakan pilihan tersebut adalah pilihan yang tepat yang perlu ditunaikan oleh seorang anak.

Sebagai anak, dia merasakan ini amanah besar yang perlu digalas. Menolaknya, takut berdosa. Digalasnya, takut binasa. Jadi, persoalan ini membingungkan seorang anak. Adakah dibolehkan dia memilih orang lain untuk dijadikan teman hidup?



Dalam Islam, Islam memberikan panduan kepada kita berkanaan hal ini. Sekiranya seorang ibu masih ada sekalipun, seorang anak masih boleh membuat pilihan dalam memilih calon suami atau isteri. Pilihan terletak kepadanya. Dia masih boleh berunding dengan baik agar ibu menerima calon tersebut dengan baik. Samaada dia seorang lelaki mahupun wanita. Kerana dalam mendirikan rumah tangga, yang perlu dijadikan calon pasangan adalah mereka yang tenang menurut hati kita.

Jadi, apabila ibu telah meninggal dunia, adalah dibolehkan sekiranya kita mahu melaksanakan amanah tersebut jika tidak bertentangan dengan hukum syarak. Selagi tidak menimbulkan masalah, laksanakan permintaan tersebut dengan sebaik mungkin.

Tetapi, andai kata seorang anak mempunyai calon pilihannya sendiri dan akan merasakan kehidupan berumah tangga akan bahagia bersama calon tersebut, maka dia boleh berkahwin dengan pilihan hatinya.


Tanggangjawab yang bakal digalas kelak terletak pada suami atau isteri. Oleh itu, calon pasangan adalah penting untuk menjadikan sebuah rumah tangga itu kekal harmoni. Jika suami atau isteri tidak dapat melaksanakan tanggungjawab dengan baik kerana merasa terbeban atau tidak selesa dengan pilihan ibu, bimbang suami atau isteri akan merasa berbelah bagi untuk meneruskan kehidupan dengan calon pilihan ibu.

Maka, fikirkan terlebih dahulu sebelum membuat keputusan. Buatlah solat sunat istikarah untuk mendapat petunjuk. Kemudian berbincanglah dengan ahli keluarga yang lain dan orang yang anda percayai. Sekiranya calon pilihan ibu yang dipilih, perlakukanlah dia dengan sebaik mungkin. Jika dengan pilihan hati sendiri, berbahagialah kalian.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 466,939 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen