Berlemah Lembutlah Kepada Wanita Yang Anda Sayangi.

 

Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, janganlah dia menggangu jirannya. Berbuat baiklah kepada wanita, sebab mereka diciptakan dari tulang rusuk dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah bahagian atasnya. Jika engkau cuba meluruskannya, maka engkau akan mematahkannya dan jika engkau biarkan, ia akan tetap bengkok. Jadi kerana itu, berbuat baiklah kepada wanita.”
[HR Bukhari]


Wanita diciptakan sifatnya yang lembut. Mudah menitiskan air mata dan cepat terasa. Walau dilihat dengan mata kasar dia seorang yang kuat, tapi ketahuilah dia menumpah air mata seorang diri. Bersembunyi dari diketahui oleh orang lain dan mangalirkan air mata tersebut.

Setiap manusia tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Begitu juga dengan seorang wanita. Jika dia berbuat salah, tegurlah dia dengan cara yang elok. Apabila dia mengalirkan air mata, jadikan bahu anda sebagai tempat dia berpangku.


Wanita sememangnya banyak bicaranya, banyak soalnya, banyak juga bantahnya. Sebagai seorang lelaki sejati, ‘bersabarlah’ dengan kerenah mereka. Kerana mereka ini diibaratkan seorang anak kecil. Jika tersalah bicara, cepat terasa. Jika dibiarkan makin menjadi-jadi pula kerenahnya. Maka, perbaikilah dia dengan ‘berlemah lembut.’

Apapun, wanita amat diperlukan oleh seorang lelaki. Hidup keseorangan menyebabkan lelaki kesunyian. Dengan adanya mereka, dapat menjadi pemangkin semangat untuk hidup. Tapi, pilihlah wanita yang baik, dengan hidup bersama mereka. Jiwa akan menjadi tenang walaupun kadang kala memeningkan. Dunia ini perhiasan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah.


Jika seorang wanita mempunyai kekurangan di mata anda, pastinya dia juga mempunyai kelebihan. Lihatlah kelebihan tersebut untuk merawat duka. Dia sanggup bersusah payah dengan anda semenjak anda tiada apa-apa sehingga apa saja semuanya ada. Sanggup anda memperlakukan keburukan terhadap wanita tersebut?

Oleh itu, santunilah mereka. Dengan cara itu dia juga akan menghormati anda. “what you gift, you get back.” Selamat berkasih sayang bersama wanita. Semoga anda bahagia dengannya.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,602 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen