Hukum Memakai Inai Yang Bercorak Bagi Wanita.

 

Persiapan majlis perkahwinan pada masa kini tidak meriahlah jika tidak ada majlis berinai ataupun dikenali sebagai malam berinai. Jadi masing-masing akan menyediakan tangan untuk dilukis tangannya baik pengantin mahupun saudara mara terdekat. Lagi-lagi bila inai sekarang dah ada macam-macam warna. Warna oren, merah, hitam dan putih. Jadi makin meriahlah majlis perkahwinan ini.



Memakai inai di kaki dan tangan adalah diharuskan bagi seorang wanita yang belum berkahwin ataupun yang sudah berkahwin. Namun, penggunaan inai tersebut hanya dihadkan sehingga pergelangan tangan sahaja. Tapi kalau dah sampai atas lengan dan betis adalah tidak diharuskan.

Sememangnya inai masa kini terdapat banyak warna, tetapi penggunaan warna inai yang tidak bersifat kekal seperti tatu mempunyai unsur yang meragukan adalah dilarang sama sekali. Jadi dalam seronok membuat inai berhati-hati dalam memilih bahan dalam pembuatannya.

Mengenai corak yang akan dilukiskan pula adalah seperti berikut:

1. Daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan.

2. Corak haiwan, lambang atau gambaran yang bertentangan dalam syarak adalah dilarang.

“Adapun menginai dua tangan dan dua kaki maka disunatkan bagi wanita…” (Aun al Ma’bud Syrah Sunan Abu Daud).

Bagi lelaki pula, pengguna inai pada jari kaki dan tangan adalah tidak diharuskan tetapi dibolehkan pada sebilangan jari bertujuan untuk perkahwinan dan perbuatan.

Jadi kesimpulannya penggunaan inai yang bercorak ini dibolehkan selagi tidak mempunyai unsur-unsur yang tidak baik. Semua pilihan di tangan anda, dan anda juga yang memilih untuk memakainya.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 488,256 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen