Tak Mahu Kahwin Boleh?

 

Berkahwin adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis yang bermaksud:



“Dari Aisyah, Dia berkata Rasulullah s.a.w bersabda: Nikah itu sebagian dari sunnahku, barang siapa yang tidak mahu mengamalkan sunnahku, maka dia bukan termasuk golonganku. Menikahlah kalian semua, sesungguhnya aku senang kalian memperbanyakkan umat, dan barang siapa di antara kalian telah memiliki kemampuaan atau persiapan untuk menikah maka menikahlah, dan barang siapa yang belum mendapati dirinya berkemampuan maka hendaklah dia berpuasa, sesungguhnya puasa dapat mengawal hawa nafsu baginya.”
(HR. Ibnu Majah)

Hukum tidak mahu berkahwin adalah makruh. Kerana kahwin adalah sunnah. Tetapi dia tidak dikira berdosa.

Imam as-Syafie berpandangan, siapa yang berkemampuan untuk bernikah, sihat tubuh badan dan cukup pendapatannya, namun tidak ada keinginan untuk bernikah, maka hukumnya harus untuk bernikah. Ini bermakna, jika dia tidak bernikah, tidak menjadi kesalahan. Sunnah dan mendapat pahala sekiranya dia berkemampuan dan berkeinginan.



Siapa yang hanya menggunakan wanita hanya untuk keseronokan semata-mata tanpa bernikah, maka dia tidak termasuk dalam golongan umat nabi Muhammad s.a.w.


Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 447,045 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen