Cari Jodoh Dan 9 Lagi Perkara Wajib Anda Buat Sewaktu Menuntut Di Universiti.

 

Zaman kolej atau universiti adalah antara zaman yang penuh dengan seribu satu kenangan. Pelbagai memori yang kita lakarkan sewaktu berada di dalam zaman tersebut. Bahkan hari demi hari, kita semestinya belajar sesuatu yang baru dalam kehidupan. Sebagai seorang pelajar, tentunya matlamat yang ingin dicapai adalah berjaya dalam pelajaran dan membanggakan kedua-dua orang tua kita.



Namun, perjalanan bertemu kejayaan ini sepatutnya diisi dengan perkara dan aktiviti-aktiviti menarik yang boleh dikenangkan sesudah tamat belajar nanti. Ingat, kehidupan sebagai seorang yang bergelar student seharusnya memberi pengalaman terbaik sepanjang kehidupan anda. Bagi kami, inilah perkara-perkara yang wajib anda lakukan ketika masih bergelar pelajar. Percayalah, pengalaman ini memang tiada galang gantinya:

1. Berkawan dengan semua penghuni kolej kediaman.

Setiap individu yang memasuki universiti dan kolej pastinya diberikan kolej kediaman pada semester pertama. Waktu inilah anda akan berkenalan dengan ramai jenis manusia yang datangnya dari segenap negeri di Malaysia.

Apa yang perlu anda lakukan? Berkawanlah dengan semua orang. Percayalah, setiap perkenalan ini sangat berguna untuk anda pada ketika itu dan pada masa akan datang. Jangan jadi kera sumbang, berpuak-puak dan hanya berkawan dengan rakan sebilik sahaja. Kalau boleh lakukan aktiviti riadah bersama setiap petang dan ambil masa berkenal-kenalan antara satu sama lain.

Dan mungkin satu hari nanti orang-orang inilah akan menjadi connection yang membuka peluang kerjaya untuk anda.



2. Join kelab & persatuan.

Perasaan bosan pasti datang sekiranya anda hanya pergi dan balik ke kelas semata-mata. Lakukan sesuatu yang baru atau sesuatu yang mungkin tidak pernah anda bayangkan. Di waktu inilah anda sepatutnya mengasah soft skills dan bakat yang ada.

Join kelab dan persatuan yang sesuai dengan minat anda. Tapi ingat, tak salah untuk cuba berada di dalam kelompok yang baru. Banyak kelab yang boleh anda sertai salah satunya kelab seni teater. Dalam teater, anda bebas menjadi sesiapa di atas pentas. Sebab itu ada yang mengatakan "teater memanusiakan manusia".

3. Stay up sampai pagi.

Pelbagai benda anda boleh buat bila stay up sampai pagi. Rasailah pengalaman stay up sampai pagi dengan kawan-kawan sewaktu menuntut di universiti. Perkara ini mungkin sering terjadi sewaktu menyiapkan projek menjelangnya tahun akhir pengajian. Yes, ini semua angkara FYP (final year project). Kadang-kadang situasi ini boleh terjadi ketika assignment berlambak dan menjelangnya waktu final exam.

Mungkin mereka yang sedang mengalaminya, berasa tertekan dan merungut dengan situasi ini. Tetapi percayalah, detik-detik yang anda lalui pada waktu itu pasti akan dirindui. Suasana ceria, marah, mengantuk, pressure dan sebagainya ini akan mendewasakan anda kelak.

4. Lepak mamak sampai pagi.

Agak berlainan sedikit, ini mungkin antara perkara lagha yang wajib setiap pelajar buat. Mamak dan students berpisah tiada. Lakukan aktiviti ini di hujung minggu dan cukuplah sebulan sekali. Sebenarnya waktu inilah anda boleh berbual panjang dengan kawan-kawan sambil berkongsi masalah-masalah kelas dan assignment yang tak berkesudahan.

Kadang-kadang kenalah juga release tension kan? Tak kan nak hadap buku je memanjang. Buat pelajar lelaki, ini mungkin perkara biasa. Yelah, bola pun selalunya memang awal pagi. Jadi secara tak langsung, aktiviti ni boleh merapatkan silaturahim bukan sahaja dengan kawan-kawan malah dengan mamak itu sendiri. Mana tahu, ada rezeki tak payah bayar. Hehe...



5. Truth or dare.

Haaaa... yes permainan ini agak menggerunkan, tapi sebenarnya sangat menarik kalau anda cuba. Caranya adalah anda diberi pilihan untuk memilih sama ada truth atau dare. Sekiranya anda memilih true, anda perlu menjawab setiap soalan yang diberikan dengan jujur dan tidak boleh menipu.

Manakala, jika anda memilih dare, anda akan diminta melakukan sesuatu yang mungkin di luar jangkaan anda. Lebih best buat bulatan dan letakkan botol di tengah-tengah. Pusingkan botol dan orang yang duduk di depan arah penutup botol setelah berhenti adalah mangsanya. Cubalah, ia sangat menarik!

6. Travel dengan kawan-kawan.

Waktu cuti semester atau hujung minggu, ambil peluang untuk keluar bercuti dengan rakan-rakan. Kalau boleh buat road trip dengan hanya menggunakan sebuah kereta sahaja. Percayalah pengalaman travel ini pastinya merupakan antara memori terindah yang anda ada. Tak perlu travel jauh, dekat-dekat pun okay. Yelah, students ni bukan berduit sangat.

7. Berkenal-kenalan sesama senior dan junior.

Ya, jalinkan hubungan baik dengan senior. Sebagai junior, rajin-rajinlah tegur senior dan berbaik-baik dengan mereka. Tak rugi pun. Mana tahu kemudian hari, anda memerlukan pertolongan mereka. Jadi, sejak awal lagi anda sudah mula jalinkan hubungan baik bersama senior. So, bila dah baik senanglah nak pau buku rujukan, nota-nota penting dari mereka. Tak perlulah nak beli dan bersusah payah mencari nota lagi.

Begitu juga dengan senior, berbaik-baiklah dengan junior anda. Mana tahu salah seorang mereka itu adalah jodoh yang anda cari selama ini? Tapi pastikan yang berlainan jantina lah ya! Hehe...



8. Buat baju kelas.

Mungkin ramai yang terlepas pandang tentang perkara ini. Tetapi percayalah, anda seharusnya memiliki baju kelas sendiri. Gunakan baju kelas tersebut sewaktu apa-apa aktiviti berkaitan kelas. Hasilkan satu design yang betul-betul kena dengan suasana kelas anda.

Tak perlu yang mahal-mahal. Yang murah pun dah okay. Anda akan mula sedar, betapa rindunya anda dengan drama-drama kelas dan rakan-rakan kelas anda setelah tamat pengajian nanti. Tetapi tak mengapa, at least anda semua masih menyimpan sehelai baju yang sama. =)

9. Join aktiviti CSR.

Selain join kelab-kelab dalaman di universiti, anda juga disarankan untuk join aktiviti-aktiviti berkaitan khidmat masyarakat. Anda bukan sahaja dapat mencari kenalan baru, malah dapat juga menyumbang tenaga dan beribadah dalam masa yang sama. Seriously, pengalaman ini pasti berbeza sekali.

Waktu ini jugalah anda dapat lebih mengenali erti kehidupan dan menanamkan sifat-sifat positif di dalam diri anda.

10. Cari jodoh.

Haha mungkin anda terkejut dengan point terakhir ini, tetapi ini adalah antara perkara penting yang mesti anda lakukan. Memang benar jodoh itu rahsia Allah SWT tapi tak salah mencari sejak awal lagi. Ketahuilah waktu bekerja nanti, anda mungkin akan sibuk dengan aktiviti seharian yang sama. Anda akan berjumpa dengan orang yang sama dan melakukan aktiviti yang sama setiap hari.

Jadi, sewaktu di universiti, kumpul kenalan seramai mungkin dan berusaha cari jodoh anda! Tapi ingat, buat dengan cara yang betul ya. Selamat mencuba!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 465,844 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen